De 3 euros l'hora a 8: com s'explica la disparitat de preus als pàrquings de Barcelona

En la majoria d'aparcaments de la ciutat, tant públics com privats, el preu oscil·la entre els 3 i els 5 euros l'hora; la ubicació i els serveis determinen la tarifa final
Marc Garcia Beumala Actualitzat
TEMA:
Mobilitat

Deixar el cotxe en un pàrquing a Barcelona pot costar entre 3 i 5 euros l'hora segons la zona i les característiques de cada local. Però n'hi ha que superen aquests preus, amb tarifes molt més altes.

Al centre de la ciutat, a tocar de la plaça de Catalunya, un aparcament privat fa pagar 8,10 euros la primera hora. La tarifa està degudament anunciada a l'entrada, però agafa per sorpresa alguns conductors que veuen el preu com "un abús".

Els responsables de l'aparcament justifiquen la tarifa per la ubicació --en ple centre de la ciutat--, les dimensions (33 places), els impostos que han d'afrontar i els serveis que ofereixen als clients, com per exemple personal que s'encarrega d'aparcar els vehicles.

La gerent del pàrquing, Clara Sorjús, admet que de vegades han rebut queixes:

"Per l'entrada i sortida de cotxes que tenim rebem poques queixes, però sí que quan en tenim són pel preu. Ens sap greu, però entenem que és un luxe aparcar al centre, no tothom s'ho pot permetre. Tenim costos molt elevats de manteniment i competim en ubicació i a donar la millor qualitat i seguretat al client."


A l'extrem oposat, un pàrquing privat al Poble-sec, més allunyat del centre, ofereix una tarifa de 3 euros l'hora. No hi ha personal físic al local, que es controla remotament des d'una central.

3Cat

En cas d'incidències, s'atén els clients a distància o s'hi desplaça un agent, segons explica el responsable del Grup Bolton a Catalunya, Alexandru Constantin Bruma:

"És un preu que vam fixar a l'inici i no l'hem intentat ni apujar ni abaixar. Hem anat reduint despeses, amb l'ajuda de la tecnologia, hem tret personal dels pàrquings i està centralitzat en un punt des d'on oferim atenció al client a distància."

 

La ciutat més cara?

L'últim informe anual d'EasyPark, del mes de juny, va situar Barcelona com la ciutat més cara per aparcar (3,08 euros l'hora), molt per sobre de Madrid (1,52 euros). Són dades que també tenen en compte el preu d'aparcar al carrer.

Des del Gremi de Garatges de Barcelona i Província, que no tenen dades de preus, asseguren, però, que les tarifes als pàrquings de totes dues ciutats són similars. L'Associació Espanyola d'Aparcaments i Garatges (ASESGA) tampoc no té dades oficials per comparar preus entre ciutats.

El president del Gremi, Xavier Ferrer, apunta que des que la llei obliga a cobrar per minuts, el preu dels aparcaments és lliure: "Cadascú fa el que vol; nosaltres no recomanem preus." És cada empresa que, segons els serveis que ofereix, decideix cobrar més o menys.

El Gremi agrupa uns 600 aparcaments a tota la província (450 a Barcelona ciutat) i insisteix que els preus han d'estar indicats per llei a l'entrada de cada local. A més, remarca que si un client just després d'entrar al pàrquing no està d'acord amb la tarifa, té dret a sortir-ne sense pagar res.

Els casos de BSM i Saba

L'empresa municipal BSM gestiona 48 aparcaments a Barcelona i en té un més en construcció. A tots els pàrquings, sigui el barri que sigui, el preu és el mateix: 3,70 euros l'hora. La tarifa s'actualitza cada sis mesos en funció de l'IPC.

Segons fonts de BSM, l'ocupació mitjana dels aparcaments el 2023 va ser del 60%.

En l'àmbit privat, Saba és l'empresa que té més pàrquings a Barcelona, 40. Més de la meitat són concessió municipal i la tarifa està regulada per l'Ajuntament. En la majoria, els preus hora superen els 4 euros, tot i que n'hi ha que queden per sota.

L'empresa justifica les tarifes pels serveis que ofereix als clients, amb descomptes i abonaments. Saba insisteix que en alguns aparcaments el preu el posa el propietari de les instal·lacions. És el cas del pàrquing de l'Illa Diagonal (3,45 euros) o el de l'Institut Guttmann (2,75 euros), un dels pocs que hi ha per sota dels 3 euros l'hora a Barcelona.

 

ARXIVAT A:
Mobilitat Automoció
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut