El vídeo diu que ha arribat l'hora que "tornin a sonar les campanes" de bars i restaurants (Comunitat de Madrid)

Crítiques a Ayuso per un espot que anima a deixar propina: "No n'hauríem de dependre"

El vídeo posa exemples d'activitats que poden fer els treballadors i els seus fills gràcies a aquesta aportació econòmica dels clients

RedaccióActualitzat

Mentre els Estats Units debaten des de fa temps com poden anar arraconant les propines, el govern de la Comunitat de Madrid ha decidit emprendre el camí contrari i creu que ha arribat l'hora de tornar-ne a deixar.

"Són les classes de piano del fill de l'Elena, són els estudis de la Sofia per perfeccionar l'anglès", relata el vídeo, que ha fet córrer per les xarxes amb el hashtag #Yodejopropina.

Així, la campanya deixa en mans de la voluntat dels clients la possibilitat que aquests professionals puguin pagar-se aquestes activitats, i ho fa promocionant una pràctica, les propines, que tradicionalment s'ha relacionat amb l'economia submergida.

Segons el govern regional, els professionals de la restauració "són els que ens fan la vida una mica més fàcil i alegre" i la propina, que "per a nosaltres és un petit gest, per a ells és l'extra que els permet arribar a aquestes il·lusions tan necessàries".

Per això, diu la veu de l'espot publicitari, "ha arribat l'hora de tornar a fer sonar les campanes dels nostres bars i restaurants".

"Tornem a deixar propina!", anima. Aquest és el vídeo en qüestió:


La campanya arriba en ple debat sobre l'increment del salari mínim interprofessional a Espanya. De fet, als Estats Units, ciutats com Washington estan debatent aquests dos assumptes conjuntament: els ciutadans han votat a favor d'una proposta per apujar el salari mínim dels treballadors que van a propina i que no depenguin d'aquest afegit dels clients per arribar a cobrar el que marca la llei.

Sobre les implicacions fiscals de la propina, l'advocat Alejandro Ebrat avisava fa uns dies al programa "Tot es mou" que les propines sí que tributen i que Hisenda està intentant controlar aquests diners, amb la idea que són pagats a l'empresa i que aquesta els lliura als treballadors com si fossin part del sou.


Crítiques a l'anunci

La petició d'Ayuso no ha agradat gens a les files dels partits de l'oposició.

Des del PSOE, el diputat al Congrés José Zaragoza lamenta que la presidenta de la Comunitat de Madrid i el president del PP intercanviïn "canyes per salut i propines per salari", en referència a l'obertura dels bars de la comunitat enmig de les restriccions per la pandèmia.

Per Més Madrid, el diputat Javier Padilla recorda la polèmica pels cobraments del germà d'Isabel Díaz Ayuso i apunta, també, que la presidenta de la comunitat s'ha oposat altres vegades a apujar els salaris i ara insta a "deixar una monedeta perquè els cambrers i cambreres puguin arribar a final de mes".

En la mateixa línia, el sindicat Comissions Obreres reclama que no es depengui de les propines. "Els drets, els salaris i les condicions de vida dignes", apunten, són els que han de fer possible "complir els somnis":

La patronal desitja "el més gran dels èxits" a la campanya

La patronal, en canvi, sí que ha aplaudit l'espot. El secretari general de la patronal d'hostaleria d'Espanya, Emilio Gallego, ha defensat aquest dilluns que la propina és una "relació entre el client i el treballador" que en cap cas suposa una "política d'empresa ni es regula", malgrat que la llei sí que ho estableix.

"És una campanya autoria de la Comunitat de Madrid a la qual desitgem el més gran dels èxits", ha assegurat, després de recordar que són els mateixos treballadors els que decideixen com es gestionen les "propines" o el "pot", i que té "un biaix cultural important".

A més, ha assenyalat que les propines no només són habituals en l'hostaleria, i que s'estenen a altres sectors econòmics amb atenció directa al client. Gallego també ha defensat que aquesta realitat no està relacionada amb la política salarial.

ARXIVAT A:
GastronomiaComunitat de MadridIsabel Díaz Ayuso
Anar al contingut