Cop al "nou" model de Glovo: segueix sent il·legal i sumarà 300 milions en multes

Dues macroinspeccions imminents a Barcelona i Madrid comportaran noves sancions per a la companyia, a la qual Treball portarà davant la Fiscalia

Enllaç a altres textos de l'autor imgauto48

Iván Gutiérrez

Periodista a la delegació de Madrid de TV3 especialitzat en economia

@ivanngutierrez
Actualitzat

El nou model que va idear Glovo per adaptar-se a la llei rider continua utilitzant falsos autònoms. És la conclusió d'Inspecció de Treball, que ultima dues macroinspeccions a Barcelona i Madrid, segons ha pogut saber TV3, que comportaran noves multes milionàries per a la companyia, que ja n'acumularà gairebé 300 milions.

Per tant, la nova multa podria arribar fins als 80 milions entre les dues capitals --segons les actuals estimacions--, que se sumaran a futures inspeccions a la resta de grans ciutats.

Fonts del Ministeri de Treball confirmen que seran aquestes actes d'Inspecció les que faran que el ministeri de Yolanda Díaz denunciï Glovo a la Fiscalia per la via penal. Aquestes actes estan pràcticament fetes, però, segons denuncien fonts coneixedores de la investigació, Glovo estaria obstruint la feina a l'autoritat inspectora.

És un capítol més de la batalla que ha lliurat Glovo contra la llei rider que va impulsar el ministeri de Treball per seguir utilitzant autònoms. De fet, durant la negociació de la llei entre sindicats i patronal, la mateixa Glovo va lliurar la seva pròpia guerra fent d'altaveu a diferents sindicats grocs de riders que es manifestaven per "seguir sent autònoms".

Un dels líders destacats d'aquelles protestes, Jordi Mateo, que repetia que "volia ser autònom", és ara treballador assalariat de Glovo com a cap de flota, segons ha pogut comprovar TV3.

Es preveuen inspeccions de Treball imminents a Barcelona i Madrid

Glovo incompleix la llei rider

La llei rider, aprovada fa més de dos anys, buscava que tots aquests treballadors haguessin de ser assalariats, ja que la dependència dels repartidors de l'aplicació és pràcticament total. Però com pot ser que dos anys després de l'aprovació, Glovo continuï a hores d'ara amb la majoria de la seva flota com a repartidors autònoms?

Glovo assegura que va canviar el seu model amb la nova llei. Abans tenia un sistema basat en una puntuació que pujava o baixava en funció de la disponibilitat del rider i les comandes que acceptava. Quan Inspecció de Treball va aixecar nombroses actes a tot Espanya i els tribunals van ratificar que Glovo utilitzava falsos autònoms, l'empresa va canviar el seu model "adaptant-lo" al que assenyalava el Tribunal Suprem.

El nou model introdueix multiplicadors en què el treballador, teòricament, pot decidir si treballa a més o menys preu.

La dependència total dels riders de l'app de Glovo fa que siguin falsos autònoms, segons la justícia

Però els jutjats eren clars: la dependència dels riders amb l'app fa que siguin falsos autònoms. És per això que torna l'esmena a la totalitat sobre el "nou model" de Glovo, perquè continua sent Glovo qui decideix qui porta la comanda i quant cobra.

Inspecció aixecarà un seguit d'actes de liquidació, a mesura que el ministeri tingui al seu fitxer totes les altes dels treballadors fins ara autònoms, però també actes d'infracció per obstrucció a la tasca inspectora, perquè --segons expliquen les mateixes fonts-- Glovo està posant tots els entrebancs que pot perquè l'autoritat inspectora, que ara està creuant dades amb l'agència tributària, no pugui fer la seva investigació.

De fet, a Astúries ja s'ha aixecat una acta de 49 treballadors --segons ha avançat El Periódico aquest dijous--, que serà la primera de les moltes que s'aixecaran a tot Espanya. Totes aquestes actes engreixaran la multa que Glovo haurà d'afrontar amb la Seguretat Social. La seva matriu, Delivery Hero, ha previst i reservat al voltant de 400 milions en provisions per fer-hi front.

Dos anys després de la llei rider, la majoria de la flota de Glovo continuen sent treballadors autònoms

La guerra bruta de Glovo contra la llei rider

La companyia Glovo va ser part activa de la guerra al carrer contra la llei rider. Va ajudar i va donar altaveu a diferents protestes dels sindicats grocs que s'alineaven amb les tesis de la companyia i "volien seguir sent autònoms, amb millors condicions".

Qui propugnava aquest missatge a les manifestacions --i, sobretot, com a portaveu en mitjans de comunicació-- era el líder de l'Associació Professional de Riders Autònoms (APRA), Jordi Mateo. Després de repetir una vegada i una altra que els riders volien seguir sent autònoms, Mateo és ara cap de flota assalariat de Glovo.  

Jordi Mateo en una protesta contra la llei rider, el novembre del 2020

Fins i tot en algunes manifestacions com la del març del 2020, l'agència de comunicació de Glovo va encarregar-se de fer difusió i trucar a periodistes perquè fessin cobertura d'una concentració de riders. A més, per impulsar l'assistència, va tancar el servei durant les hores de protesta al centre de Barcelona, on hi va haver la manifestació.

De fet, en reunions internes de l'empresa, el mateix cofundador de Glovo, Sacha Michaud, animava els riders a unir-se a associacions proautònoms, com les que liderava Mateo, perquè, deia, "entenem que la flexibilitat us convé més" i "com més sigueu i més veu tingueu, més se us escoltarà i més cas se us farà".

 

ARXIVAT A:
JudicialDrets laborals
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut