Una mà diposita un vot dins una urna
El 4 d'abril ha començat el període electoral (EFE)

Convocades les eleccions municipals: les dates clau fins al 28 de maig

La maquinària electoral per a les eleccions del 28M ja està en marxa i, entre altres coses, ja es pot demanar el vot per correu

RedaccióActualitzat

El compte enrere per a les eleccions municipals del 28M ja està en marxa. El 4 d'abril s'ha publicat al BOE el decret de convocatòria i, per tant, entrem en el període electoral.

Això vol dir, entre altres coses, que no es poden inaugurar obres o ja es pot sol·licitar el vot per correu.

En aquest temps, hi ha altres dates que cal tenir en compte.
 

Quan es publica el cens electoral?

A partir del 10 d'abril, la ciutadania ja pot consultar el cens electoral que publiquen tant els ajuntaments com els consolats. Fins a aquest dia, es pot consultar el cens provisional aquí.

El cens serà el que es va tancar l'1 de febrer de 2023, que recull els canvis fins al 30 de gener de 2023. Si has fet un canvi de domicili més enllà d'aquesta data, constarà que has de votar en el col·legi electoral que correspon a la teva antiga adreça.

Si detectes un error, tens temps per demanar esmenar-lo fins al 17 d'abril.
 

Quan comença la campanya electoral?

Malgrat que els partits ja llancen els seus missatges electorals, les dues setmanes de campanya pròpiament dita seran del 12 a 26 de maig. L'endemà, el 27, és la jornada de reflexió.  

Entremig, el 23 de maig, quan faltin cinc dies per a la cita amb les urnes, és la data límit per publicar o difondre sondejos electorals.

calendari de les eleccions municipals 2023
 

Quan puc demanar el vot per correu?

Si el dia de les eleccions no podràs votar presencialment, tens l'opció de fer-ho per correu. Aquest vot es pot demanar des del 4 d'abril i fins al 18 de maig

Es pot fer a les oficines de Correus o a través de la seva web, si tens el DNI electrònic o un certificat digital vàlid. Per entregar el vot, tens temps fins al 26 de maig i això sí que caldrà fer-ho en persona.

Captura del BOE que ha publicat el decret de convocatòria del 28M el 4 d'abril
El BOE ha publicat el decret de convocatòria del 28M el 4 d'abril

Les candidatures electorals

Abans de tot això, els partits hauran presentat les seves candidatures. Ho han de fer entre el 19 i el 24 d'abril i seran proclamades de forma definitiva el dia 2 de maig.

El 28 de maig hi ha eleccions locals als 947 municipis catalans. Els ciutadans votaran per escollir 9.139 regidors i regidores. Seran 68 representants més que fa quatre anys, perquè ha augmentat la població en alguns pobles i ciutats.

A més, es trien els representants dels 40 consells comarcals i de les quatre les diputacions.

I no només: a Aran també votaran el seu Conselh Generau d'Aran.

A Espanya, a banda de les eleccions municipals, el 28M també es faran comicis autonòmics per renovar els parlaments de 12 comunitats. Són totes, excepte Catalunya, País Basc, Galícia i Andalusia, i també Castella i Lleó, que va celebrar eleccions el 2022.

ARXIVAT A:
Eleccions municipals 2023
Anar al contingut