Un tren del Ferrocarrils de la Generalitat entrant a l'estació de Les Planes (ACN/Albert Segura)
Un tren dels Ferrocarrils de la Generalitat entrant a l'estació de Les Planes (ACN/Albert Segura)

Comencen les obres per connectar les línies d'FGC del Vallès i el Baix Llobregat

Es construirà un túnel que unirà les estacions de Plaça Espanya i Gràcia i es crearan dues parades noves

RedaccióActualitzat

Comencen les obres per connectar les línies del Baix Llobregat (L8) i el Vallès de Ferrocarrils de la Generalitat. Les obres per unir les dues línies començaran aquest dilluns i suposaran la construcció d'un túnel de 4 quilòmetres que sortirà de l'estació de Plaça Espanya, passarà per dues estacions noves i arribarà fins a Gràcia.

Les dues estacions noves seran Hospital Clínic i Francesc Macià. Tant l'estació de Gràcia com la de Plaça Espanya es remodelaran. A més, també es construiran tres sortides d'emergència de túnel a carrer.

La connexió entrarà en servei a partir del 2029 i costarà 412 milions d'euros. Segons la Generalitat, amb aquests canvis es guanyaran prop de 15 milions d'usuaris nous anuals.

Segons Ferrocarrils, les noves estacions facilitaran l'intercanvi amb l'L5 del metro, el tramvia i altres línies dels FGC.

Les obres d'unió de les dues línies suposaran inspeccionar més de 13.500 habitatges, locals i garatges. L'objectiu, segons indica el Departament de Territori, és garantir als propietaris "un document fidel del seu estat". Aquestes inspeccions es faran al llarg de la primavera.

Diversos usuaris pugen a un tren d'FGC a l'estació de Sabadell Plaça Major
Diversos usuaris pugen a un tren d'FGC a l'estació de Sabadell Plaça Major (ACN/Jordi Pujolar)

Obres durant cinc anys

El termini d'execució de les obres és d'aproximadament de cinc anys, fins al 2029. La tuneladora, però, foradarà durant dos anys i mig. Es preveu que comenci a perforar a finals del 2025 a la Gran Via, entre els carrers Llançà i Vilamarí, a una profunditat d'entre 40 i 52 metres.

Les obres de la tuneladora esquivaran altres infraestructures, com ara les línies L1 i L5 del metro o les vies d'Adif.

Els primers treballs d'aquesta obra comportaran, a partir d'aquest dilluns, ocupacions en superfície de manera progressiva en cinc àmbits, segons indica el Departament de Territori en aquest enllaç, on detalla els treballs previstos a cada punt:

  • Plaça d'Espanya
  • Carrer Comte d'Urgell amb Consell de Cent
  • Carrer Comte d'Urgell amb Rosselló
  • Carrer Comte d'Urgell entre el carrer de Buenos Aires i la plaça de Francesc Macià
  • Plaça Gal·la Placídia-Travessera de Gràcia

A partir d'aquest dilluns començaran a retirar-se un centenar d'arbres del parc Joan Miró, s'implantarà el material d'obra a les zones on es treballarà i es començaran a fer cales del terreny i col·lectors.

Les primeres zones afectades a peu de carrer seran el mateix parc, l'encreuament entre els carrers Urgell i Buenos Aires i entre Urgell i Rosselló. A partir del dia 11, el carrer Urgell, entre la Diagonal i Buenos Aires, perdrà dos carrils de circulació. També se'n perdran dos, més el de bicicletes, a Urgell amb Consell de Cent, on es perforarà un túnel de ventilació.

En una fase posterior, a partir de l'estiu, s'ocuparan uns 5.300 m2 dels 45.000 que té el parc de Joan Miró. El parc es convertirà en centre d'operacions, però la superfície afectada serà inferior a la que es preveia inicialment per a la zona logística de la tuneladora.

Amb l'inici de les obres arrenca un projecte plantejat fa més de 20 anys. Segons càlculs de l'empresa pública, les obres beneficiaran uns 19,5 milions de persones cada any i permetran estalviar prop de 2.700 tones de CO2 en emissions anuals, a més de reduir els recorreguts una mitjana de quatre minuts i mig.

Aquestes no són les úniques obres que es posen en marxa, a Barcelona, aquest dilluns. També comença un tall de gairebé 2 anys del carrer Mandri per les obres de l'L9, la reurbanització de la ronda de Sant Antoni i la instal·lació d'ascensors a les estacions de passeig de Gràcia.

 

 

ARXIVAT A:
InfraestructuresMobilitat
Anar al contingut