Alumnes de secundària resolent problemes en una llibreta
L'informe PISA ha avaluat per primer cop les competències en pensament creatiu (iStock)

Com van els alumnes catalans de pensament creatiu? Per sota de la mitjana espanyola de PISA

El tercer volum dels resultats de PISA 2022, que es va fixar per primer cop en aquesta competència, detecta que el gènere i el nivell socioeconòmic afecten la puntuació de l'alumnat

RedaccióActualitzat

L'alumnat de 15 anys de Catalunya se situen per sota de la mitjana dels 64 països de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) en pensament creatiu, segons el tercer volum dels resultats de PISA 2022, publicat aquest dimarts, que es va fixar per primer cop en aquesta competència. La mitjana dels adolescents catalans és de 32,23 sobre 60.

Això és unes dècimes per sota de la mitjana a Espanya, en què els alumnes van obtenir una puntuació mitjana de 32,8, i també una mica menys que la mitjana de l'OCDE, que és de 32,7. Pel que fa a la mitjana de la UE, és de 32,1.

L'informe PISA publicava a finals de l'any passat els resultats en les competències en matemàtiques, ciències i lectura i situava Catalunya a la cua d'Espanya, que alhora va obtenir els pitjors resultats de la història en les dues primeres àrees.

La prova sobre pensament creatiu va explorar la competència dels estudiants en tres processos cognitius: generació d'idees diverses, generació d'idees creatives i avaluació i millora de les idees. Els estudiants espanyols van obtenir notes més altes en les tasques relacionades amb avaluar i millorar les idees, en comparació amb la resta.

Amb tot, Espanya se situa al davant de països com Alemanya, França, Països Baixos o Itàlia

 

Com afecta el nivell socioeconòmic i el gènere

Si es té en compte el nivell socioeconòmic, els estudiants amb més recursos tenen un rendiment en pensament creatiu més gran que els seus companys amb més recursos econòmics.

Espanya va obtenir 7,9 punts de diferència a favor de l'alumnat afavorit econòmicament, per sota de la mitjana de l'OCDE, amb 9,5 punts de diferència, i del total de la Unió Europea (UE), amb 10,2 punts. Per tant, hi ha un nivell més alt d'equitat.

Aquesta mateixa situació es dona pel que fa a l'alumnat migrant, els resultats del qual presenten menys diferències respecte de l'alumnat nadiu a Espanya si es compara amb les mitjanes de l'OCDE i la UE.

Per sexe, les noies presenten millors resultats que els nois, segons la classificació que fa l'OCDE, que no té en compte les persones no binàries. En concret, la diferència entre unes i altres és de 2,2 punts a Espanya, menor que els 2,7 de l'OCDE i 2,6 del total de la UE.

Per comunitats, la diferència es reprodueix i Catalunya és la segona amb la diferència més gran segons el gènere, amb una diferència de 2,79 punts. 

A banda d'avaluar el rendiment en pensament creatiu, els estudiants també van respondre preguntes sobre com perceben la creativitat. A Espanya, el 86% dels estudiants està d'acord o molt d'acord amb el fet que es pot ser creatiu en gairebé qualsevol matèria i el 83% està d'acord o molt d'acord amb l'afirmació que fer alguna cosa creativa el satisfà.

ARXIVAT A:
Educació
Anar al contingut