Noia fotografiant un carrer turístic
Noia fotografiant un carrer turístic

Com protegir-se davant les ciberestafes més habituals a l'estiu

Els consells més importants per evitar ser víctimes dels ciberdelinqüents, que aprofiten els diferents períodes estacionals per adaptar les seves estafes i ser més eficaços en l'engany

Enllaç a altres textos de l'autor Antoni Noguera Martínez

Toni Noguera Martínez

Periodista del 324.cat especialitzat en tecnologia

@AntoniNoguera
Actualitzat

Estem més distrets, hem de resoldre temes organitzatius que no ens són habituals i els ciberdelinqüents adapten les seves estratègies al context vacacional.

Estafes sobre gestió de lloguers, compra d'entrades en línia, viatges... Repassem quines precaucions generals hem de tenir per evitar ser víctimes d'una estafa en línia aquest estiu.


Mantenir-se alerta i desconfiat

"Visita aquesta pàgina ara per evitar que et congelem el compte corrent" i "Fes clic aquí abans que cancel·lem la reserva" són dos exemples de missatges que volen generar neguit i pressa a les víctimes de fraus, de manera que abaixin la guàrdia encara més.

  • Hem d'evitar reaccionar amb precipitació per fer cas a la urgència d'un missatge que hem rebut al nostre dispositiu mòbil, una estratègia psicològica típica dels ciberdelinqüents per evitar que actuem amb serenitat i reflexió.
  • No ens deixem seduir per ofertes sorprenentment bones o allunyades dels preus de mercat. Lloguers d'habitatges turístics molt ben ubicats, en molt bon estat, sorprenentment assequibles... en plena temporada alta?
  • Desconfiem directament de qualsevol usuari que ofereixi un servei o producte però demani seguir la conversa o fer el pagament per avançat o fora de la plataforma, a través d'eines de tercers on no quedarà un registre clar sobre què comprem, encara que asseguri que és per oferir-nos un descompte i evitar taxes o comissions. Els entorns oficials són els més segurs.
  • Comprovem tots els imports en els pagaments que fem en qualsevol plataforma i assegurem-nos que ens quedem un registre sobre l'intercanvi econòmic: rebuts amb informació completa, justificants de l'operació...

 

Persona fotografiant la Torre Eiffel amb al seu telèfon mòbil

Actualment, la nostra càmera també és la porta d'entrada a tot el nostre món digital i cal protegir-la (PxHere)


No fiar-se de trucades, missatges ni correus

Els missatges que ens demanen actuar amb pressa acostumen a anar acompanyats d'enllaços a pàgines web que no són els oficials, però s'hi assemblen molt. Sovint, la víctima no s'adona de la diferència i hi fa clic o prem sobre l'enllaç sense pensar-s'ho.

Només accedir-hi ja pot ser un problema, tot i que el més habitual és que els ciberdelinqüents obtinguin tota la informació en el següent pas: quan s'obre la seva pàgina web o servei, que imita l'oficial, i ens demanen dades personals que ens posaran en perill.

  • En qualsevol cas, la recomanació habitual és no entrar en cap enllaç que hàgim rebut directament a través de missatge, correu o similar: hi ha poques maneres de comprovar que l'origen és fiable, més enllà de verificar el domini exacte de la pàgina web on ens demanen que entrem.
  • És preferible que nosaltres accedim a les pàgines oficials a través de l'app oficial de l'empresa que suposadament ens ha contactat o escrivint la seva URL en el navegador web.
  • Fins i tot fer la cerca a través del cercador de confiança és generalment més segur que accedir passivament a un enllaç que hem rebut al mòbil.
  • En el cas de les trucades, sospitem de les que rebem, fins i tot si el telèfon ens indica que l'origen és conegut: podríem ser víctimes d'un "Caller ID spoofing", un falsejament d'identitat a través del número de telèfon. És més segur si som nosaltres qui fem la trucada al telèfon oficial.
  • Cal recordar que els codis QR són també pàgines web en forma gràfica, que podrien haver estat suplantats amb la tècnica de la pesca per codi QR i que mai sabem del cert què amaguen i on ens redirigiran.

Gaudir de la tecnologia amb seguretat

Recordem que actualment viatgem arreu del món amb les claus d'accés a tota la nostra identitat digital: comptes de correu, xarxes socials, bancs... Quan viatgem fora, és més important que mai que protegim el nostre telèfon mòbil.

  • Millorar la seguretat dels nostres dispositius comença amb els consells més habituals:
  1. Assegurar-nos que tenim establert algun tipus de bloqueig al telèfon, sigui un patró, un codi numèric o credencials biomètriques, com la nostra empremta o registre facial.
  2. Evitem connectar-nos a xarxes wifi públiques. Molt sovint són molt vulnerables, la seva seguretat està desatesa o, directament, són xarxes falses que han configurat ciberdelinqüents. Qualsevol cosa que fem en una xarxa pública podria ser visible per a un atacant, millor utilitzar-les com a últim recurs i mai per fer transaccions bancàries o introduir les nostres contrasenyes a serveis en línia.  
  3. Configurem sistemes de doble factor d'autenticació per a totes les credencials de serveis i comptes on encara no els tinguem configurats. És també recomanable instal·lar un antivirus per protegir el dispositiu i una bona VPN per fer privada la nostra connexió.
  4. No fer públic en xarxes socials i similars fotos, vídeos o qualsevol informació sobre on som, durant quants dies i altres dades personals que qualsevol ciberdelinqüent o lladre clàssic pugui fer servir per robar-nos o enganyar-nos.
  5. No connectar els nostres dispositius a qualsevol cable o connexió USB que ens trobem. Tots dos són vectors potencials d'atacs, una via d'entrada al malware o una porta a la nostra informació que podem evitar fàcilment.
  6. Establim mesures antirobatori als nostres telèfons mòbils, navegant una estona per les seves opcions de seguretat i privacitat. Actuem immediatament si ens roben el mòbil o el perdem.

 

 

ARXIVAT A:
Xarxes socials TurismeSeguretatCiberdelicte
Anar al contingut