Com més rang, menys dones a la universitat: només ocupen 1 de cada 4 càtedres

Un informe conclou que les dones són majoria al llarg de tota la trajectòria universitària, però els càrrecs els continuen ocupant més els homes

RedaccióActualitzat

Les dones són majoria al llarg de tota la trajectòria universitària, tant en graus com en màsters i doctorats, i aproven més que els homes, amb una diferència del 5%.

Però més homes que dones dipositen i defensen la tesi doctoral cada curs acadèmic i aquest és el punt de partida del domini masculí en la investigació universitària.

Ho conclou un informe fet públic aquest dimecres pel grup d'Igualtat de Gènere de la Xarxa Vives d'Universitats, on hi ha una vintena d'universitats públiques i privades sobretot de Catalunya, les Balears, el País Valencià i Andorra.

En l'elecció dels estudis persisteix la segregació per sexe, amb minoria de dones en Enginyeries i Arquitectura, ja que s'orienten cap a les àrees de salut i cures, artístiques i educatives. 

Una aula universitària en plena classe

Més rang acadèmic, menys dones 

En el lideratge dels grups de recerca, només el 34% compta amb una dona com a investigadora principal, i trobem el mateix percentatge en la recerca en general.

I només una de cada 4 càtedres les regenta una dona, una bretxa que ha augmentat des del 2017 fins ara en la concessió del títol de professor/a emèrit/a, del 24 al 19%.

També són minoria dirigint tesis, encara que el biaix, en aquest cas, es va escurçant i entre els rectors, només 1 de cada 5 és dona. A mesura que augmenta, doncs, el rang acadèmic dins la carrera professional, el nombre de dones va disminuint

Entre el personal d'administració i serveis és on es troba una major concentració femenina, un 62%, i entre el personal docent és del 44%. Pel que fa a la conciliació amb la vida familiar, una dada positiva: han augmentat les sol·licituds de permisos de paternitat. 

Per què falta igualtat de gènere en l'àmbit universitari 

La principal conclusió de l'informe és que cal atreure talent femení en àrees tecnològiques i científiques i més polítiques d'igualtat dirigides al personal docent, i per això volen ampliar-lo amb noves recerques.

Les coordinadores de l'informe, Anna Pérez-Quintana, de la Universitat de Vic-Universitat Central, i Imma Pastor Gosálbez, de la Rovira i Virgili, han dit que ampliaran els indicadors que fan servir en les enquestes per esbrinar les causes que fan que continuï el biaix:

"Volem preguntar quina és la càrrega docent, l'esforç, de les professores en relació als professors. Com més classes fas menys recerca es pot fer, i al revés. Si fas més classes als primers cursos són sempre més cansades i més desagraïdes."

Pérez-Quintana diu que també que volen analitzar quines són les diferències entre gèneres en els trajectes en el món acadèmic fins a arribar a ser professors emèrits.

 

Universitat de Barcelona
ARXIVAT A:
UniversitatIgualtat de gènere
Anar al contingut