Com la jornada intensiva dels instituts afecta el rendiment i la salut dels adolescents

Un estudi apunta a la necessitat de canviar els horaris dels alumnes de secundària

Lorena GarciaActualitzat

Fa només tres setmanes que ha arrencat el nou curs escolar i bona part dels alumnes que enguany han començat la secundària encara es deuen estar adaptant als nous horaris implantats en aquesta etapa. I coincidint amb aquest inici de curs, un estudi apunta que la jornada intensiva, que és l'horari que fan els instituts públics, pot perjudicar la salut i el rendiment dels alumnes.

El total d'alumnes que fan l'ESO a Catalunya són poc més de 344.500. D'aquests, més de 227.000 --un 66%-- fan jornada continuada, és a dir totes les hores lectives abans de dinar.

A més, hi ha més de 5.300 alumnes que segueixen el programa pilot de jornada continuada a primària i, per tant, també fan aquest horari.

Hem consultat metges i experts sobre la relació entre el tipus de jornada i l'aprenentatge i el benestar dels alumnes. Els experts coincideixen que faria falta molta més investigació sobre la relació entre horaris lectius, rendiment i salut, però els estudis existents apunten que sí que hi ha connexions determinants. I la punta de llança és el descans nocturn, especialment en l'etapa de secundària.


"Cal tenir en compte el canvi biològic"

Òscar Sans, coordinador de la Unitat del Son de l'Hospital Sant Joan de Déu, defensa que és important assegurar que els infants, i sobretot els adolescents, dormin les hores que toquen. "Hi ha evidència científica que demostra que dormir menys hores afecta el rendiment escolar i els processos de memòria", i explica que tot el que s'aprèn durant el dia, durant la nit, amb el descans nocturn, s'organitza.

La primera contradicció és l'horari d'arrencada de la jornada escolar, explica Sans.

"Els adolescents es comporten com mussols, la son els ve més tard i es despertarien si poguessin també més tard, però quin és el problema? Que són els primers que entren a classe. Aquestes coses no serien tan difícils d'organitzar tenint en compte aquest canvi biològic."

Pel coordinador de la Unitat del Son de l'Hospital Sant Joan de Déu, "seria ideal" endarrerir l'entrada a l'escola en l'etapa de secundària: "Hi ha projectes pilot a Europa i als Estats Units que han demostrat que després de sis mesos, un any, el rendiment dels alumnes millorava simplement endarrerint l'hora d'entrada a l'escola i afavorint que tinguessin més hores per dormir."

"Anem contra natura"

Daniel Gabaldón, sociòleg educatiu i professor de Sociologia de l'Educació a la Universitat de València, defensa també adaptar els horaris escolars a la cronobiologia dels alumnes: "Aquí ho fem al revés; a primària entren a les 9 i a secundària a les 8. Anem contra natura", afirma.

Gabaldón és l'autor del darrer estudi sobre les jornades escolars. La investigació conclou que els problemes s'agreugen per als alumnes que estudien en jornada intensiva. Entren igualment molt d'hora i compacten les classes per acabar a les tres:

"Els alumnes que fan jornada continuada dormen menys, alguns fan fins i tot una migdiada que dificulta després el son nocturn. Mengen pitjor, perquè dinen més tard, i fan més deures i passen més temps amb pantalles. Quan arriben a casa, moltes vegades no hi ha ningú perquè els pares estan treballant. Els alumnes canvien un temps de socialització a l'escola, el temps de migdia, que és molt útil per al seu desenvolupament, per temps sols amb pantalles."

L'autor de l'estudi manté que la majoria d'indicadors ens diuen que els alumnes de jornada continuada fan una vida menys saludable que els de jornada partida.

Alimentació i esport

És per això que els responsables de l'estudi insten les autoritats sanitàries i educatives a analitzar més en profunditat un d'aquests quatre indicadors, el de l'alimentació, perquè han detectat una correlació entre obesitat i jornada continuada. Hi ha més nens amb sobrepès entre els que dinen més tard de les 3, tal com explica Gabaldón:

"Comença a haver-hi estudis que demostren que menjar més tard de les tres està relacionat amb més obesitat. Les cèl·lules que creen el teixit adipós del cos tenen també rellotge circadià. Importa quan menges perquè influeix en com el teu cos sintetitza els nutrients."

Una altra proposta per optimitzar la jornada lectiva és arrencar el dia amb activitat física i exterior que prepari els alumnes per a les assignatures més exigents. Sans ho argumenta així:

"Per què és important l'activitat física a primera hora? Perquè si tenen pati i són a l'exterior és fantàstic i l'exercici físic activa la serotonina que ens ajuda a estar actius, a despertar i funcionar millor. A dia d'avui, malauradament es posen assignatures molt potents a primera hora i, per desgràcia, molts dels nanos estan presencialment a la classe però el seu cervell no està prou activat per aprofitar aquest temps."

Espanya és el país europeu amb més hores lectives en l'etapa de secundària i més concentrades. I la taxa de fracàs escolar continua entre les més elevades.

Gabaldón explica que l'experiència dels països nòrdics i alguns de centreeuropeus amb molt bons resultats acadèmics, com Estònia o Finlàndia, demostren que "less is more", "menys és més": "Donar menys hores de classe, però donar-les quan toca i deixar que els alumnes tinguin una vida saludable és molt més efectiu que atabalar-los amb moltes hores lectives", conclou.

 

ARXIVAT A:
Educació
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut