Coca-Cola, entre els patrocinadors de la COP27 tot i liderar la contaminació per plàstic
Organitzacions com Greenpeace o Break Free from Plastic asseguren que l'empresa encapçala el rànquing mundial per la producció massiva d'ampolles d'un sol ús
Tan sols cal anar a fer un cop d'ull als documents de la cimera sobre la crisi climàtica que se celebra a Sharm al-Sheikh, a Egipte, per adonar-se que la iniciativa compta amb l'aval d'algunes de les marques més conegudes del món.
És el cas de les tecnològiques Microsoft, Vodafone, Siemens, Google o IBM, però també d'una marca internacional, Coca-cola, que és ni més ni menys que la líder mundial en contaminació per plàstics d'un sol ús, segons diversos estudis.
En una nota, els responsables de la COP27 --un fòrum mundial sobre el clima que ha organitzat, principalment, l'ONU-- destacaven "l'important paper que juga el sector privat internacional en la promoció de models de negoci sostenibles i el suport als objectius climàtics acordats".
Davant l'evident contradicció que suposa ser líder en contaminació i, alhora, patrocinar un esdeveniment com aquest, els responsables de Coca-cola reconeixen que encara tenen "molta feina" a fer i asseguren que aquesta és una "oportunitat" de buscar i accelerar accions cap al "canvi sostenible".
"Sabem que els reptes globals com els residus de plàstic, la gestió de l'aigua i el canvi climàtic són massa grans per a qualsevol govern, empresa o indústria per resoldre individualment", assegura Michael Goltzman, que és vicepresident global de polítiques públiques i sostenibilitat de l'empresa.
The #COP27 Presidency announces The @CocaCola Company as a Supporting Sponsor to COP27. For more information: https://t.co/JDyhS2N79A pic.twitter.com/XRhjoA4i2b
COP27 (@COP27P) September 29, 2022
Entre les denúncies públiques que la companyia rep des de fa temps hi ha les de l'organització Break Free from Plastic, que considera que el patrocini de Coca-cola és una operació de "greenwashing", publicitat enganyosa per fer passar per sostenibles empreses o productes que no ho són.
Break Free from Plastic, a més a més, ha posat xifres a la contaminació que denuncia. Coca-Cola vendria anualment uns 100.000 milions d'ampolles de plàstic d'un sol ús, una xifra descomunal que la situa directament fins al número 1 del rànquing mundial, amb una producció que augmenta any rere any.
Aquest estiu, 400 organitzacions d'arreu del món com ara Greenpeace es van unir en una carta per exigir mesures als cinc principals contaminadors de plàstics: Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé, Unilever i Procter & Gamble.
Coordinats per l'organització City to Sea, els exigeixen fer front al seu impacte en la contaminació per plàstic canviant els envasos d'un sol ús per envasos "recarregables i reutilitzables, assequibles i accessibles".
De fet, Greenpeace adverteix que si no es para els peus a la indústria, la producció de plàstic podria ser el doble el 2030.
The video that @cocacola, @nestle and @pepsi don't want you to see ?
Greenpeace (@Greenpeace) April 8, 2021
If industry has its way, plastic production could double by 2030.
Sign our petition to end-single plastic and make the big brands switch to refill and reuse >> https://t.co/9wXIcCFU0W#BreakFreeFromPlastic pic.twitter.com/cjsBSXW6gY
The Coca-Cola Company és una de les més de 70 organitzacions que han signat una declaració en què demanen un tractat global que abordi la contaminació per plàstics. També va subscriure el compromís amb la Nova Economia dels Plàstics, que exigeix advocar pel plàstic reciclat.
I no només això: a principis d'any, Coca-Cola va prometre que el 2030 el 25% dels seus envasos a nivell mundial seran reutilitzables, especificant que es tractarà de recipients de vidre o de plàstic que les empreses o consumidors podran reomplir amb el mateix producte, o envasos retornables un cop s'hagin fet servir.
Però informes com els del moviment Break Free from Plastic, que veu la promesa amb escepticisme, constaten una realitat: més enllà dels manifestos que signen bona part d'aquestes empreses des de fa anys, la reducció de plàstics no avança o ho fa a pas de tortuga.
- ARXIVAT A:
- AlimentacióCrisi climàticaEmpresa