Retards d'una hora a l'R11 i l'RG1 pel tall de subministrament entre Girona i Maçanet
Imatge d'arxiu d'un tren de Rodalies

Aglomeracions i retards a Renfe el primer dia de vaga de maquinistes de la CGT

CCOO, la UGT i el sindicat de maquinistes han desconvocat la vaga després d'acordar un increment salarial del 3,5 retroactiu per al 2022, més el 2,5 el 2023 i el 2% el 2024

Actualitzat

Jornada amb algunes aglomeracions i retards als trens de Renfe per la vaga de maquinistes de la CGT. Segons fonts de l'empresa, el seguiment de la vaga ha estat una mica inferior al 3%, i ha afectat sobretot els tallers.

Els serveis mínims marcats, a Rodalies, han fet que circulessin dos de cada tres trens en hora punta i un de cada tres la resta de la jornada. Tot plegat ha acabat afectant molts passatgers, no només pels trens suprimits, sinó també perquè els que circulaven ho feien més plens i, en alguns casos, amb retard.

Al darrere de la protesta hi ha el sindicat minoritari CGT, que reclama millores salarials i critica l'acord sobre els augments que la direcció de la companyia ha pactat amb CCOO, la UGT i el sindicat de maquinistes.  

A Catalunya, els serveis mínims garanteixen el 66% dels trajectes en hora punta a Rodalies. Això és entre les 6 i dos quarts de 10 del matí i entre les 5 de la tarda i dos quarts de 9 del vespre. Durant la resta de la jornada circularan com a mínim el 33% dels combois.

Aquests són els serveis mínims que ha dictat el Departament de Treball, però la freqüència de pas dels trens pot ser superior en funció del seguiment que tingui l'aturada.


Pel que fa als trens de llarga distància convencional i d'alta velocitat, els mínims són del 72% i als trens Avant del 65%.

La CGT també ha convocat vaga divendres d'aquesta setmana. Els horaris per als dies en què hi ha vaga es poden consultar a la pàgina web i les aplicacions de Rodalies i Renfe.
 

Acord de Renfe amb altres sindicats

La protesta no té el suport dels sindicats majoritaris de Renfe --CCOO, UGT i Semaf--, que van desconvocar la vaga perquè la direcció de l'empresa es va comprometre a desbloquejar la negociació del conveni col·lectiu, que planteja, entre d'altres, l'increment salarial del 3,5% amb efectes a 1 de gener d'aquest any.

Els sindicats majoritaris han signat un nou conveni per als pròxims tres anys. Un acord que ha arribat després de 10 mesos de negociacions.

A més de l'increment salarial amb efectes retroactius per a aquest any, l'acord estableix per al 2023 una pujada d'un 2,5% sobre les retribucions ja incrementades el 2022 i del 2% per al 2024. Aquestes pujades podrien augmentar en un 0,5% en funció de l'IPC i del PIB.

El nou conveni també estableix la jornada laboral de 35 hores i crea la figura del "maquinista instructor", que garantirà la formació de nou personal. L'empresa continuarà negociant amb els treballadors fins al maig de l'any vinent per resoldre com es complirà la jornada anual de 1.536 hores.

En matèria de conciliació, el nou conveni aplica una borsa d'hores de lliure disposició, acumulables fins a un màxim de 77 hores, que, segons Renfe, s'hauran de destinar a la cura de persones grans, amb discapacitat i menors.

 

ARXIVAT A:
MobilitatRenfeUGTCGTCCOODrets laborals
Anar al contingut