Begudes energètiques i menors: dels efectes nocius a la falta de regulació

Les marques d'aquests refrescos inverteixen molt en publicitat i les administracions no regulen amb quina edat es poden comprar

Aitor Àlvarez GarcíaActualitzat

Veure un noi prenent-se un Red Bull o un Monster a la sortida de l'escola ja no sorprèn ningú. Són productes coneguts com a begudes energètiques, amb molta cafeïna, molt de sucre i amb altres productes, com ara la taurina, que no aporten res de positiu a l'organisme, però que són addictius, segons els experts consultats per TV3.

Els pediatres estan espantats amb la banalització d'aquests productes per part d'infants i adolescents i expliquen que han arribat a un punt en què els sorprèn un nen o nena que no hagi pres mai una beguda d'aquest tipus.

Una llauna de 250 ml, que és la mida habitual del Red Bull, porta la cafeïna equivalent a 2 cafès i el sucre de 5 sobrets. En el cas dels envasos de mig litre, que es venen habitualment, el contingut de cafeïna i sucre és del doble. Es tracta de xifres altíssimes fins i tot per a un adult i, per tant, és molt nociu per als joves. La Minerva i la Miranda, de 17 anys, en prenen habitualment des de fa dos anys, malgrat que són conscients que "és dolent". Afirmen que els "agrada" i que els ajuda per "estudiar o fer esport".


Intoxicació per cafeïna, insomni o taquicàrdies

El pediatra Pepe Serrano, membre de la junta directiva de la Societat Catalana de Pediatria, assegura que "cada any que passa, hi ha més nens i nenes que en prenen" i alerta: "Bevent dos preparats d'aquests de mig litre un nen sobrepassa amb escreix la dosi màxima de cafeïna que pot prendre". Això, assegura Serrano, pot afectar "a llarg termini", però també a curt, perquè pot provocar "una intoxicació per cafeïna, que pot anar des de tenir malsons o insomni, fins a tenir taquicàrdies o forçar el cor més del normal", explica a TV3.

Diferents joves que han parlat per aquest reportatge asseguren que prenen begudes energètiques perquè s'han vist atrets per campanyes publicitàries. L'Adrián Domingo té 15 anys i explica que "les xarxes socials fan molt, perquè hi ha moltes coses que patrocina, per exemple, Red Bull o Monster, i això fa que et convidi a consumir begudes d'aquestes".

Una marca de pomes que patrocini la Fórmula 1?

Sobre l'associació entre el consum d'aquests productes i les grans campanyes publicitàries, el doctor Serrano diu, irònicament, que no coneix "cap marca de pomes o de pastanagues que patrocini esdeveniments esportius i que fins i tot tingui una escuderia de Fórmula 1". Afegeix que "hi ha en joc una quantitat tan gran de diners que fins i tot des de les administracions costa posar-hi fre".

Red Bull patrocina tot tipus d'esports de motor, competicions de dansa urbana i concursos d'avionetes. Però també joves creadors de continguts en plataformes com YouTube o Twitch, molt influents en els infants i adolescents.

Segons un estudi de l'Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició, un de cada quatre infants d'entre 3 i 10 anys consumeix begudes energètiques habitualment. Entre els adolescents, el percentatge es dispara fins al 62%, gairebé dos de cada tres.

Sense restriccions d'edat

El Ministeri de Consum, de qui depèn aquesta agència, assegura que les dades són "preocupants", però, per ara, no s'ha impulsat cap restricció d'edat per comprar-les. Això vol dir que, a l'Estat, qualsevol persona, de qualsevol edat, pot adquirir-ne una, o les que vulgui, en qualsevol botiga.

Davant la inexistència d'una regulació, hi ha establiments que actuen de forma responsable i no venen begudes d'aquest tipus als infants. La Carmen, propietària d'una botiga de llaminadures a Sant Pere de Ribes (Garraf), explica a TV3 que "si tenen menys de 16 anys i no van acompanyats dels seus pares" no els en ven. Ara bé, en molts altres comerços sí que els en vendran, mentre la normativa ho segueixi permetent.

ARXIVAT A:
AlimentacióMenors
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut