noia escoltant musica amb el mòbil
Disminueixen els ingressos als portals digitals

Baixa el consum de música en streaming durant el confinament

Les subscripcions Premium a Spotify han baixat un 26% des del decret d'alarma pel coronavirus

Actualitzat

A diferència del que està passant amb les plataformes online de cinema, els ingressos pel consum de música als portals digitals estan disminuint.

Les subscripcions de pagament a Spotify han baixat un 26% des del confinament, també ho han fet les gratuïtes, un 11%, i ha baixat, també, la publicitat a YouTube.

L'Associació de Productors i Editors Fonogràfics i Videogràfics Catalans (Apecat) calcula en uns 10 milions d'euros la pèrdua d'ingressos que la crisi del coronavirus suposarà als seus representats.

Segons l'entitat, que agrupa prop del 75% dels segells musicals a Catalunya, la davallada és fruit del tancament d'establiments comercials, la cancel·lació de l'activitat i, també, de la caiguda d'ingressos pel consum de música a les plataformes digitals.

Alhora han augmentat les propostes musicals confinades "en viu" que no generen guanys econòmics.

Per animar a consumir música enregistrada, l'Apecat ha llançat la campanya "Confina't amb músiques", que vol estimular també la venda de discos i d'entrades de concerts.

La campanya vol conscienciar els usuaris que han consumit molts continguts musicals generats durant el confinament, que la majoria són gratuïts i no tenen un retorn econòmic per als seus autors, com explica Isabel Faustino, presidenta de l'Apecat.

"Demanem als músics que estan fent un esforç molt important d'arribar al seu públic, de generar continguts de forma generosa i altruista, que puguin fer el mateix però amb unes dinàmiques que almenys generin retorn."

Per això demanen als artistes que "potenciïn" la seva música enregistrada a través de llistes de reproducció en plataformes i suports que els generen beneficis, com Spotify, Deezer, iTunes o, en menor mesura, YouTube.

Compten amb el suport de l'Acadèmia Catalana de la Música, que també difondrà la campanya entre els músics.

Alhora proposen als consumidors de música que prioritzin els canals que beneficien més els músics, aquells que via subscripció o via ingressos indirectes per publicitat els donaran guanys econòmics.

"Tot i que és d'agrair que hagin sorgit tants continguts, produir dins del confinament a vegades fa que la qualitat no sigui la desitjable, i a més, no tots els grups poden produir perquè són bandes que no estan juntes, o són solistes. Per això, redirigir la gent que vol escoltar música a continguts preexistents millora la qualitat i és un retorn als músics que ara estan fent un esforç per dotar de nous continguts el públic en aquests moments."

Segons l'associació, Catalunya representa el 10% del mercat estatal de producció i edició fonogràfica i videogràfica, i Promusicae ja ha calculat en 100 milions l'impacte de la crisi a tot l'estat.


Música solidària

Alhora que es fa aquesta crida per compensar econòmicament el treball dels músics, han sortit altres propostes com els Streamings Solidaris per ajudar altres col·lectius precaritzats.

Ho està fent la plataforma de venda d'entrades TickEtic. És una cooperativa sense ànim de lucre que ajuda en projectes socials, culturals i entitats.

S'ha encarregat de gestionar les entrades de l'última edició del Festival Esperanzah del Prat i de la gira "El gran circ" de Txarango. I, ara, vol aportar la seva mirada social en el món dels concerts confinats.

Joan Sánchez Corominas n'és l'impulsor i explica els objectius.

"Donar part dels ingressos i donar suport a projectes socials, solidaris i culturals."

Després de Paula Grande, Vic Moliner i Roigé, aquest dijous serà el torn de Clara Peya. Un concert amb entrades virtuals a partir dels 3 euros per col·laborar amb un col·lectiu encara més precaritzat després del coronavirus: les cuidadores sense papers.

Clara Peya, pianista i compositora: "Han decidit ajudar les persones que estan pitjor que elles. Que fort, no? Han fet un banc dels aliments i els dijous, juntament amb el sindicat de manters, van a repartir aliments a la gent que més ho necessita."

Els Streamings Solidaris també busquen fomentar la cooperació per donar suport als artistes en un moment en què hi ha una allau de concerts gratuïts a través de les xarxes. Joan Sànchez Corominas ho té clar:

"És bo que hi hagi una plataforma que permeti als músics desenvolupar la seva activitat. Per això, les entrades s'han de pagar."

Clara Peya també creu que aquesta és l'única manera.

"Cooperar entre totes i amb la nostra proximitat i la nostra xarxa és l'única manera de mantenir-nos."

Molts músics han llançat aquests dies una multitud de propostes solidàries. Com el Revolution Fest, nascut a Ràdio Igualada, i que mira d'ajudar els veïns de la conca d'Òdena o els Sabor de Gràcia, que, amb una cançó, busquen recaptar fons per al sistema sanitari.

O des de l'exterior, festivals com el que prepara Lady Gaga, amb Elton John, Billie Eilish i més superestrelles que, aquest dissabte, recaptaran fons per a l'OMS.

ARXIVAT A:
MúsicaCoronavirus
Anar al contingut