Un client disposant-se a fer una compra per internet
Consum ha donat pautes per fer compres segures per internet

Arriba el Cyber Monday: els consells de Consum per comprar per internet i evitar estafes

La jornada que promet descomptes en les compres online coincideix amb una vaga convocada a Correus

RedaccióActualitzat

Després de l'inici de la campanya de Nadal amb el Black Friday, aquest dilluns és el Cyber Monday, la jornada comercial que promet descomptes en compres fetes exclusivament per internet

Va ser el petit comerç dels Estats Units el que va promoure, el 2005, la celebració del Cyber Monday per compensar l'impacte del Black Friday, abanderat pels grans establiments i cadenes. 

Aquí, n'hi ha que s'han sumat a les dues campanyes, però d'altres expliquen als consumidors que no es poden permetre abaixar més els preus.

També hi ha qui alerta contra el foment del consumisme i l'impacte mediambiental que té

Els consumidors que durant el cap de setmana s'han arribat a eixos comercials com el Portal de l'Àngel de Barcelona han expressat opinions diverses.

Alguns ho han aprofitat per avançar compres de Nadal i hi veuen una manera d'estalviar en un any marcat per la inflació, mentre que altres han remarcat que algunes grans franquícies han apujat els preus els dies previs al Black Friday per oferir descomptes fraudulents durant la jornada.
 

Com evitar les estafes en les compres per internet

Pensant tant en el Black Friday com en el Cyber Monday, l'Agència Catalana de Consum ha donat pautes a tenir en compte per evitar fraus i compres compulsives

Entre altres premisses, destaca: 

  • Fer una llista del que es necessita, d'acord amb el pressupost disponible
     
  • Comparar preus en diversos establiments i desconfiar de les ofertes molt llamineres. A internet hi ha comparadors com el verificador d'ofertes
     
  • Controlar especialment la despesa amb targeta de crèdit i les compres finançades, per no sobreendeutar-se
     
  • Revisar que els productes mostrin tant el preu original o anterior (el més baix que ha tingut el producte en aquell establiment l'últim mes) com el rebaixat 
     
  • Tenir en compte que la publicitat és vinculant (s'ha de complir el que s'hi anuncia) i que els productes han de tenir la mateixa qualitat i garantia que tenien a preu no rebaixat.
     
  • Guardar les factures o comprovants de compra, que són la garantia i necessaris per poder reclamar 
Un client disposant-se a fer una compra per internet
En les compres en webs de fora de la UE no són vigents les normes europees de protecció dels consumidors (Pexels)

En el cas específic de les compres online, recomana: 

  • Escollir un comerç electrònic que sigui segur i de confiança, és a dir, que ja es conegui o del qual es tingui alguna referència per amics, familiars, etc.
     
  • Buscar l'opinió d'altres usuaris a la xarxa
     
  • Mirar que sigui un web mínimament acurat (sense faltes d'ortografia ni traduccions mal fetes, per exemple)
     
  • Localitzar les dades de contacte i una adreça física d'ubicació de l'empresa
     
  • Assegurar-se que disposi d'informació suficient i clara sobre les característiques i els preus dels productes que s'hi ofereixen
     
  • Revisar que s'informi correctament de les condicions: les modalitats de pagament i d'enviament disponibles, el cost del transport, els terminis d'entrega i els sistemes de devolució
     
  • Comprovar si l'adreça electrònica comença per https, ja que és un senyal de seguretat. A més, en el navegador hi apareixerà el dibuix d'un cadenat tancat
     
  • Per seguretat, és preferible no accedir a botigues virtuals des d'enllaços que us arribin per missatge o per correu electrònic. És més segur escriure directament l'adreça en el navegador o guardar als favorits les adreces dels comerços electrònics més utilitzats
     
  • Tampoc no és recomanable fer compres des d'ordinadors públics i xarxes wifi obertes (sense contrasenya)
     
  • En les compres per internet, es tenen 14 dies per retornar els productes si no se n'està convençut, però en queden exclosos alguns productes, com els fets a mida o personalitzats; aquells que es puguin deteriorar amb rapidesa, com ara menjars; o els serveis que tenen una data concreta de prestació, com és el cas dels bitllets de transport aeri, les reserves d'hotel, les entrades per a espectacles, etc.
     
  • Si es torna el producte en aquests 14 dies, l'empresa pot cobrar despeses de devolució, sempre que ho hagi informat prèviament en les condicions
     
  • Per a les compres a empreses de fora de la Unió Europea, cal tenir en compte que ara tots els productes que es compren en aquestes webs estan subjectes al pagament d'IVA i altres drets de duanes. Cal verificar si estan inclosos en el preu final
     
  • Si sorgeix qualsevol problema relacionat amb la compra en un web de fora de la UE, la situació podria ser més complexa i difícil de resoldre, ja que la normativa europea de protecció de les persones consumidores no hi serà aplicable i, a més, la reclamació no es podrà gestionar a través de la xarxa de Centres Europeus del Consumidor 
Bosses de la compra carregades
En les compres online, com a norma general, hi ha 14 dies per tornar el producte, però l'empresa pot cobrar la devolució (Pexels)

En declaracions a Catalunya Ràdio, l'especialista en ciberseguretat Selva Orejón avisa d'una de les tècniques que darrerament els ciberdelinqüents fan servir més, que és telefonar a algú, suplantant empreses com Amazon, avisant-lo que rebrà un SMS per confirmar una compra o unes taxes.

"Si resulta que la persona ha estat comprant a Amazon, quan rep la trucada i, després, l'SMS, hi cau", comenta. 

Orejón aconsella no pagar "mai" amb targeta de crèdit o dèbit. "Jo utilitzaria o bé un sistema de pagament tipus PayPal o bé una cibertargeta, que és una targeta moneder. Sempre tenir un sistema antimalware i mai comprar en pàgines o aplicacions que no siguin de la nostra confiança de veritat." 

Els Mossos recomanen revisar les ressenyes, assegurar-se que la compra es fa des de webs oficials i comprar preus amb altres webs: 

Pel que fa al pagament amb targeta, entre els consells que donen hi ha el d'activar les notificacions al mòbil cada vegada que arribi un càrrec.

També recorden que els bancs no demanen mai les dades de la targeta per SMS


El Cyber Monday coincideix amb una vaga de Correus

Coincidint amb el Ciber Monday, el sindicat CGT ha convocat una vaga a Correus per reclamar a l'empresa un increment salarial en el nou conveni. La mobilització pot endarrerir l'arribada d'algunes compres. 

Els vaguistes denuncien que, des de l'any 2011, els treballadors han perdut aproximadament un 20% del poder adquisitiu i que a hores d'ara cobren pràcticament el salari mínim interprofessional.

Els treballadors expliquen que el conveni actual, pactat fa més d'una dècada, ha quedat obsolet i que falta personal, com ha indicat a Catalunya Ràdio David Vicente, de la CGT: 

Correus no fa les substitucions adients dels treballadors que falten per diferents motius. Fins i tot per les vacances tampoc contracten ningú i va a menys la qualitat del servei públic. 

També reclamen treballar 35 hores setmanals de dilluns a divendres i passar els contractes a temps parcial a indefinits a temps complet.

L'aturada l'han convocat arreu de l'Estat.

 

ARXIVAT A:
InternetConsumComerçCiberdelicte
Anar al contingut