Aragonès defensa que en el pacte verbal sobre el Prat no es va acordar tocar la Ricarda
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, aquest divendres a Catalunya Ràdio

Aragonès defensa que en el pacte verbal sobre el Prat no es va acordar tocar la Ricarda

El president de la Generalitat reclama el suport de patronals i empresaris per aconseguir que les grans infraestructures "no ens les gestionin des de fora, a distància"

RedaccióActualitzat

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha assegurat aquest divendres que l'acord a què van arribar la Generalitat i el govern espanyol el 2 d'agost sobre l'ampliació del Prat no incloïa afectar la llacuna de la Ricarda.

Entrevistat a Catalunya Ràdio, Aragonès ha expressat "tota la confiança" en el vicepresident Jordi Puigneró, que va representar la Generalitat en aquella reunió.

El president ha reiterat que l'acord verbal d'aquell dia comportava deixar per als dos pròxims anys la concreció de com es faria l'ampliació, durant la redacció del pla director:

"El dia 2 s'acorda que tots aquests elements es discutiran en el pla director. Fixi's que en les declaracions de la ministra del 2 d'agost, del 3, del 4, del 5, de tot el mes d'agost, mai planteja aquest tipus d'ampliació cap a l'est, cap a la Ricarda, i que la primera vegada que ho diu públicament la ministra és per dir que anul·la la inversió."


La divisió del govern espanyol

Aragonès ha assegurat que el que està fent el govern espanyol és "intentar amagar la seva divisió", i ha criticat que la vicepresidenta Teresa Rivera, responsable de Transició Ecològica, no ha dit "ni piu" en tota aquesta polèmica.

També ha destacat l'oposició al projecte de la vicepresidenta d'Unides Podem, Yolanda Díaz, que aquest dijous va visitar la llacuna de la Ricarda juntament amb l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau.

D'altra banda, el president també ha acusat AENA de sempre haver volgut ampliar l'aeroport afectant la Ricarda:

"Nosaltres sempre hem dit que això s'ha de parlar i s'ha de consensuar, i això és el que havíem de fer en el pla director, no ara, en quinze dies en un DORA aprovat pel Consell de Ministres, sinó en un pla director molt més detallat i que poguéssim també contrastar les alternatives."

"Perquè si això hagués tirant endavant i la Comissió Europea hagués dit que no es pot tocar aquest espai, vol dir que s'ha de renunciar a la millora de l'aeroport del Prat? No, s'haurien buscat alternatives, i les buscarem, i les hem de tenir a sobre de la taula."

Aragonès ha afegit que l'elaboració d'aquest pla director s'hauria fet amb la participació de totes les administracions afectades, inclosos els ajuntaments.


Versions contradictòries

L'anàlisi de les notes de premsa dels dos governs del dia 2 d'agost mostra com llavors ja hi havia divergències sobre l'afectació a la Ricarda: la de la Generalitat demanava reduir-la "a la mínima expressió".

Per la seva banda la del ministeri de Transports, malgrat titulava que comptaria "amb totes les garanties mediambientals", deia que l'ampliació es faria en terrenys de l'espai protegit.

Els documents que Aena ha fet públics aquest dijous, també preveuen aquesta afectació, i proposen a canvi augmentar la zona protegida a l'altra extrem de la tercera pista.

Reconvertir les infraestructures

Preguntat per les crítiques de les patronals al seu govern per la decisió del govern de Pedro Sánchez, Aragonès els ha demanat "una reflexió":

"Jo vull fer una reflexió al sector empresarial: la indústria d'aquest país s'està reconvertint tota per reduir les emissions. De fet, moltes d'aquestes empreses en la principal estratègia de futur han d'adaptar tota la seva producció i consum energètic en la lluita contra el canvi climàtic, per tant, també ho han de fer les infraestructures. Són els primers que saben de la complexitat d'una infraestructura d'aquestes característiques."

El president els ha demanat també que reclamin que les grans infraestructures es gestionin des de Catalunya, per evitar que "ens les gestionin des de fora, a distància i de forma absolutament centralitzada."

La taula de diàleg, dijous o divendres

Pel que fa a la reunió de la mesa de diàleg o de negociació política amb el govern espanyol de la setmana que ve, Aragonès no ha aclarit quin dia serà.

De tota manera, ha dit que els dies més probables són dijous i divendres i ha confirmat que se celebrarà a Barcelona.

Ha dit que en la reunió del govern de dimarts es concretarà qui hi anirà, i no ha explicat quina postura adoptarà si Pedro Sánchez no hi assisteix, tot i que s'ha mostrat convençut que sí que hi serà.

En tot cas, ha reiterat que la seva intenció és reclamar-hi l'amnistia i un referèndum d'autodeterminació, i ha rebutjat que hagi de servir per parlar d'infraestructures:

"No anirem a parlar de l'aeroport, ni anirem a parlar de Rodalies, que són qüestions molt importants però que hi ha una comissió d'infraestructures que ja està previst que es reuneixi."

Pel que fa a la denominació de la mesa, que ha passat de ser "de diàleg" a "de negociació", el president ha recordat que el nom que es va pactar és "taula de diàleg, negociació i acord", i que "totes les paraules tenen impacte polític".


La concreció i els eslògans

Preguntat per les crítiques que ha rebut aquesta taula, Aragonès ha assegurat que és l'única proposta que hi ha "a curt termini", i ha reptat els crítics a "concretar" una proposta alternativa que sigui viable:

"Si algú creu que hi ha alguna via alternativa, que l'expliqui i la concreti. Però que la concreti de veritat, exactament, no només paraules, que es concreti. I crec que no s'ha concretat això. Per tant, fins que no es concreti, només hi ha una proposta sobre la taula a curt termini, que és forçar l'Estat a aquesta negociació."

Aquest repte l'ha contestat poc després a Twitter la presidenta del Parlament, Laura Borràs, de Junts, qualificant-lo de "no acceptable", i afirmant que la taula només és un eslògan sense "ni una sola concreció":

 

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, aquest divendres a Catalunya Ràdio

 

ARXIVAT A:
Aeroport del Prat
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut