Aragonès crida al consens i convoca una reunió amb els partits després del fracàs de PISA

El president demana "canvis valents" i diu que han d'anar acompanyats d'un increment de recursos

Actualitzat

Vuit dies ha trigat el president de la Generalitat a parlar públicament dels demolidors resultats de l'informe PISA, que van situar Catalunya a la cua d'Espanya en matemàtiques, ciències i lectura.

Ho ha fet a la sessió de control del govern que s'ha fet aquest dimecres al Parlament, on Pere Aragonès ha anunciat que convocarà una reunió de treball amb els presidents dels grups parlamentaris per avançar en els acords al voltant de l'educació que es van prendre al ple monogràfic que es va fer al juny, en els quals també es basen els 10 objectius a llarg termini que ha anunciat la consellera Anna Simó.

D'aquesta manera, fa una crida als partits de l'oposició perquè els canvis en una matèria clau com l'educació es facin en un clima de consens i sense partidismes.

"Hem d'estar disposats a fer canvis valents, acompanyats d'un increment de recursos com el que ja hi ha hagut en aquesta legislatura, en què en poc més de dos anys el pressupost del Departament d'Educació ha augmentat més d'un 20%."

Aragonès creu que cal seguir caminant envers l'increment de plantilla docent i la seva estabilització i la baixada de ràtios i ha celebrat decisions ja preses com el nou calendari escolar, l'accés universal al 0-3 que ja s'ha iniciat amb l'I2 gratuït i la reducció dels costos del material amb el val escolar.

"No farem electroxocs ni mesures superficials per cobrir l'expedient. Perquè el que ens demana el sistema educatiu és estabilitat i alhora ser capaços que els canvis es produeixin amb el màxim consens i el màxim suport."

Pere Aragonès a la sessió de control al govern del Parlament
Pere Aragonès a la sessió de control al govern del Parlament (ACN / Bernat Vilaró)

El president ha assegurat que el govern "assumeix tota la responsabilitat" de PISA des de "la màxima exigència", però ha afegit que cal fer-ho "conjuntament", amb la resta de partits, "no per diluir la responsabilitat política, sinó perquè els resultats seran millors, més estables i consolidats en el temps".

També ha volgut enviar missatges al conjunt de la comunitat educativa.

  • Als docents, que reclamen estabilitat i confiança del conjunt de la societat i la comunitat educativa i tenir més recursos i més eines: "Ho hem de fer molt més i millor", ha dit.
  • A les famílies, ha apuntat que cal recuperar l'autoritat dels docents i això s'ha de fer a partir de la confiança, a més de dir que cal incrementar el treball conjunt família-escola
  • Als alumnes ha subratllat que cal escoltar-los més i preguntar-los en quines dificultats es troben.


L'oposició critica que la resposta va "tard"

Des del PSC, Salvador Illa ha criticat que les declaracions d'Aragonès arriben "tard". Ha anunciat que el grup parlamentari assistirà a la taula que ha convocat el president, però ha demanat que es deixin en suspens les mesures que va anunciar la consellera fins que no es faci el debat amb tots els grups.

Per la seva banda, Albert Batet, de Junts, ha demanat que hi hagi un "pacte de país" al voltant de l'educació com el que hi va haver quan es va forjar el model d'escola catalana ara fa quatre dècades.

Batet ha dit que cal fer com Alemanya o Portugal i fer canvis, "sense excuses".

Ignacio Garriga, de Vox, ha aprofitat per recordar que, en un primer moment, el Departament d'Educació va culpar la sobrerepresentació dels nouvinguts en les proves PISA dels mals resultats. "Una cosa que, per cert, en aquest Parlament, sistemàticament em neguen a denunciar, quan nosaltres assenyalem la immigració massiva i il·legal com un problema de seguretat, però vostès sí que poden culpabilitzar-los, veritat?".

En relació a aquestes mateixes justificacions que el departament després va rectificar, Jéssica Albiach, d'En Comú Podem, ha criticat que és "fals" que els mals resultats siguin a causa dels nouvinguts i ha lamentat que aquesta primera reacció del govern "frega la xenofòbia".

Albiach ha dit que l'informe PISA mostra que "existeix una doble xarxa pública i concertada que segrega". I ha lamentat que el govern hagi "sacralitzat les pantalles, el treball per projectes i competències i hagi menystingut els llibres, estudiar, memoritzar i les classes magistrals, i s'ha d'obtenir un equilibri".

Com Albiach, Carles Riera, de la CUP, ha recollit el guant d'Aragonès de "fer pinya" per transformar l'escola. A canvi, li demana al govern que, "de manera immediata apliqui ja els consensos majoritaris a la comunitat educativa, com revertir totes les retallades del 2010, el 6% del pressupost en educació, el pressupost necessari per a escola inclusiva, rebaixar les ràtios i més aules d'acollida".

Carlos Carrizosa, de Ciutadans, ha lamentat que és "segregadora i injusta" l'educació de "baixa qualitat que hi ha a Catalunya" i ha subratllat que cal prioritzar l'escola durant dècades per millorar els resultats escolars.

Ha aprofitat, de nou, per carregar-se el sistema d'immersió lingüística a l'escola. Carrizosa també ha dit que seran presents a la reunió convocada per Aragonès, tot i que ha advertit que, probablement, "no serveixi per a res".

Des del PP, Alejandro Fernández ha lamentat que la convocatòria de reunió "arriba tard", tot i que la idea creu que és bona.

Fernández ha criticat que el sistema català d'educació és un "model en declivi" i no pas "d'èxit". "No es tracta d'un problema conjuntural, sinó estructural". I ha advertit que calen canvis de base: "No es pot fer pinya al voltant d'una cosa que no funciona".

Des d'ERC, Josep Maria Jové ha dit que no es pot esmenar cada tres mesos el rumb educatiu perquè les polítiques educatives són a llarg termini. I ha demanat als partits que no facin servir l'escola catalana com a arma partidista.


"Estem en crisi educativa"

Per la seva part, la consellera d'Educació, Anna Simó, ha reconegut al ple que "estem en crisi educativa". Ha subratllat que cal un "pacte de país" i ha defensat les mesures que va anunciar dilluns per mirar de millorar els resultats acadèmics.

"Els mestres necessiten confiança i suport", ha assegurat. I ha avançat que així els ho farà saber en una nova comunicació que els enviarà aquesta mateixa setmana.

 

ARXIVAT A:
Educació
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut