Una ampolla d'oli d'oliva verge extra de marca blanca
Una ampolla d'oli d'oliva verge extra de marca blanca

"Apugen preus il·legalment": Facua denuncia el frau d'alguns supermercats amb l'oli d'oliva

L'entitat assenyala cadenes com Alcampo, Carrefour, Hipercor i Eroski per haver incrementat el marge de benefici amb aquest producte quan no està permès fer-ho i inflar preus en funció de la ciutat o barri

RedaccióActualitzat

L'organització de consumidors Facua denuncia que alguns supermercats estan cometent frau amb els seus consumidors en relació amb el preu de l'oli d'oliva. Encariments que s'haurien donat amb l'objectiu d'aprofitar-se de determinades baixades d'impostos o del suposat poder adquisitiu de la seva clientela i que, de vegades, fins i tot s'haurien fet mentre la producció d'aquest aliment s'estava abaratint.

L'entitat considera que aquests són "moviments a l'alça clarament sospitosos en determinades marques i supermercats que posen de manifest l'existència d'un frau massiu pel qual s'estan apujant els preus il·legalment, amb unes pujades de marges que no estan permeses per la llei".
 

Les males pràctiques detectades en un bé essencial

En concret, Facua acusa algunes grans cadenes d'apujar els preus de venda mentre que aquests han baixat en origen. En un any, el preu mitjà del litre d'oli d'oliva verge extra s'ha encarit més d'un 50% per als consumidors, mentre al camp passava tot el contrari, com explica el portaveu d'aquesta entitat, Rubén Sánchez.

"Avui s'està pagant a l'agricultor 75 cèntims per litre menys que ara fa un any i l'oli, al supermercat, s'ha encarit més de 4 euros i mig el litre. És increïble."

També assenyalen que alguns supermercats han encarit aquest producte abans o després que entrés en vigor la rebaixa de l'IVA al 0%.

Garrafes d'oli d'oliva protegides amb un cadenat en un supermercat (3Cat/Juli Rodés)

Diferents preus, en funció de la ciutat o el barri on es ven

L'entitat també ha detectat com aquests supermercats han inflat els preus dels olis de marca de manera desigual en funció de la ciutat o del barri on es trobin els seus establiments.

Aquesta última pràctica s'hauria identificat en súpers de cadenes tan populars com Alcampo, Carrefour, Hipercor i Eroski. "Els 9,13 euros que costa una marca a Pontevedra ja els dona benefici. Per què guanyen fins a 5 euros per litre més en altres establiments del país amb aquella mateixa marca?", es pregunta Sánchez.

Tot plegat malgrat que, segons recorda el portaveu de Facua, l'actual normativa no permet incrementar el marge de benefici de l'oli d'oliva tret que hi hagi hagut un increment de costos.

"Això ho poden fer amb les galetes Oreo, que no tenen l'IVA rebaixat, però no amb l'oli d'oliva, que té vigent una prohibició de pujada de marges de benefici."

Davant d'aquesta situació, l'organització de consumidors exigeix al Ministeri de Consum i a les comunitats autònomes que hi tenen competències que analitzin la situació i imposin les sancions que calgui.

 

ARXIVAT A:
AlimentacióComerçGastronomia
Anar al contingut