Així funcionava la maquinària B d'ERC, encarregada de la contracampanya

Segons fonts a què ha tingut accés TV3, l'estructura de comunicació per fer campanyes sense logo s'activa en període electoral i preelectoral i actua sobretot a les xarxes socials

RedaccióActualitzat

La maquinària de comunicació d'Esquerra, al servei dels candidats de cada elecció, tenia una doble manera de funcionar: una amb el logo del partit i una sense. És a dir, d'una banda, per fer les campanyes amb la marca i, de l'altra, per fer accions més properes a l'activisme.

Així ho ha reconegut el fins aquest dijous viceconseller de comunicació del govern d'Aragonès, Sergi Sabrià, en la roda de premsa en què ha anunciat que plega del càrrec. I ho fa justament arran de les informacions que el situaven com a responsable d'aquestes campanyes sense logo. I d'una en particular: els cartells de Maragall i l'Alzheimer, que s'ha sabut que van sortir d'ERC.

"Les campanyes de difusió de missatges sense logo són habituals", ha dit. Ara bé, assegura que no té res a veure amb aquesta acció: "Potser les campanyes contemporànies no són tan boniques com ens agradaria, però la partida la juga tothom i això no té res a veure amb els cartells repugnants que apareixen en el seu moment, ni és una estructura paral·lela".

En tot cas, les campanyes no oficials existien. Es van fer accions com els cartells del petó de Xavier Trias i Jaume Collboni, les sardines que protestaven pel servei de Rodalies o els mariachis que van aparèixer a la seu de Junts quan l'executiva d'aquest partit decidia si sortien o no del govern amb ERC. 

Però aquest tipus d'accions extraoficials es feien sobretot a la xarxa.

Uns mariachis arriben a la seu de Junts, on l
Uns mariachis van aparèixer a la seu de Junts, on l'executiva es va reunir, el setembre del 2022, per decidir si sortia (ACN/Natàlia Segura)

Com funcionava

Segons algunes fonts a les quals ha tingut accés TV3, l'equip que les assumeix --un suposat grup B-- rep una idea quan el partit vol traslladar un tema i crear un estat d'opinió, sobretot a les xarxes. Una pràctica habitual en moltes formacions i entitats diverses. 

Sempre segons les fonts consultades, aquest suposat grup B s'activa en període electoral i preelectoral. I no sempre és el mateix. El responsable directe del grup contracta diferents persones en cada cas i en cada època. 

Normalment, reben idees concretes o generals: "Cal atacar la sociovergència" o "S'hauria de capgirar el tema de l'edat a favor del candidat". El grup també pot donar idees o proposar accions. Però és el grup el que les concreta sense supervisió. 

Segons les fonts, el contacte amb el Departament de Comunicació no és directe. L'enllaç es fa a través d'un càrrec tècnic, que és qui s'ha assenyalat arran de la polèmica dels cartells de Maragall.  

Segons les fonts consultades, totes les retribucions i despeses d'aquestes campanyes es pagaven a través de l'empresa amb què el partit treballa habitualment per a les eleccions
 

Esquerra nega una "estructura paral·lela" 

Com ha fet aquest dijous Sergi Sabrià, la direcció del partit es nega a parlar d'una "estructura paral·lela", ni grup B.

Assegura que qualsevol acció de propaganda passa pels canals habituals previstos, i que la direcció del partit l'autoritza i el finançament és del tot transparent. 

En tot cas, sobre el cas específic dels cartells de Maragall, en un missatge a X, la secretària general, Marta Rovira, afirmava aquest dimecres que s'han d'aclarir els fets i s'hauran d'assumir responsabilitats

ARXIVAT A:
ERC
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut