Així es multa l'excés de velocitat des de l'aire amb un helicòpter

Un equip de TV3 ha pujat a l'helicòpter que des de fa poques setmanes controla la velocitat a les vies amb més sinistralitat

Actualitzat

Un helicòpter equipat amb un radar que permet sancionar l'excés de velocitat. És un dels nous instruments que el Servei Català de Trànsit ja té completament operatiu i que forma part d'un conjunt de mesures que tenen com a objectiu combatre l'elevada sinistralitat.

La càmera d'aquest helicòpter integra el sistema Falcó, que està certificat i homologat, i permet que es puguin interposar multes sense la presència d'un mosso d'esquadra a la cabina. L'aeronau vola a 250 km/h i pot arribar a qualsevol dels 12.000 quilòmetres de la xarxa viària catalana. Gràcies a la seva càmera d'alta definició i d'infraroigs, el radar pot operar fins i tot de nit i en dies de pluja.


Com funciona aquest nou radar?

Un equip de TV3 ha pujat a l'helicòpter de Trànsit per veure com funciona aquesta nova eina. El pilot observa que un vehicle condueix més ràpid que la resta. Ho comunica a l'operador de la càmera, que comença a perseguir-lo amb un joystick a través de la pantalla. El cinemòmetre el segueix durant uns segons i calcula la velocitat a què circula, com si fos un radar de tram, amb un marge d'error del 5%.

Per aquest motiu, Trànsit no sancionarà els vehicles que sobrepassin per poc la velocitat màxima permesa en la via inspeccionada. Aquest cinemòmetre aerotransportat s'afegeix a la resta de radars fixos i mòbils que ja té l'SCT arreu de Catalunya.

El nou radar aeri mòbil ha estat en fase de proves durant setmanes i un cop s'ha verificat que tot funciona correctament ha començat a sancionar. Ho ha explicat aquest dijous Ramon Lamiel, director del Servei Català de Trànsit:

"En aquestes primeres setmanes hem acabat posant entre 12 i 15 sancions en una hora i mitja de vol."

De moment, el seu ús s'està focalitzant en les carreteres on s'acumulen més víctimes, com són la C-37 i la C-25. "Necessitem més controls. L'helicòpter ens permet la mobilitat i sobrevolar les zones amb més sinistralitat", diu Lamiel.

Combatre l'excés de velocitat

Un dels principals objectius del Servei Català de Trànsit és combatre l'excés de velocitat, ja que és "un dels paràmetres que causa la gravetat en un accident", segons Jean Charles Peña, gestor de trànsit del SCT.

"El que volem nosaltres és que tothom tingui clar que un límit de velocitat no és perquè sí. Un límit de velocitat s'ha de respectar sempre."

Aquest nou servei de cinemòmetre aerotransportat se suma a la resta dels que ja ofereixen els helicòpters de Trànsit, com són informar sobre l'estat del trànsit, oferir senyal en directe de les principals retencions i també detectar imprudents al volant, com els que fan servir el telèfon mòbil mentre condueixen.

 

ARXIVAT A:
Trànsit
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut