Afluència de vehicles a l'autovia A3, de Madrid
Afluència de vehicles a l'autovia A3, de Madrid (Europa Press)

Acord europeu per l'Euro 7: així s'aplicarà la nova normativa anticontaminació per a cotxes

La Comissió Europea havia demanat que les noves mesures s'apliquessin el 2025, però finalment entraran en vigor a partir del 2026

RedaccióActualitzat

El Parlament Europeu i el Consell d'Europa han acordat la normativa que fixarà els estàndards de reducció d'emissions contaminants procedents del transport per carretera, coneguda com a Euro 7.

I, tot i que la Comissió Europea havia demanat que les noves mesures s'apliquessin el 2025, finalment entraran en vigor a partir del 2026, en la línia de les reclamacions de la indústria.

Mentre que en el cas dels cotxes i camionetes la reforma s'aplicarà 30 mesos després de la seva entrada en vigor, a partir del 2026, als busos, camions i remolcs s'aplicarà 48 mesos després, a partir del 2028.

A més, de manera excepcional, l'acord inclou que els vehicles construïts per petits fabricants puguin retardar la implementació de la normativa fins a l'1 de juliol del 2030 en cotxes i furgonetes i fins a l'1 de juliol del 2031 en autobusos i camions.

Ara, l'acord polític necessita l'aprovació formal en els pròxims mesos del ple del Parlament Europeu i del Consell per ser formalment adoptada com a norma.

Quines mesures preveu l'Euro 7?

La revisió acordada per la UE per acompanyar la indústria en la seva transició cap al cotxe "net" el 2035 manté els límits d'emissions per tub d'escapament que ja existien en la norma anterior, l'Euro 6, però inclou un canvi en la normativa sobre els límits de partícules despreses per frens i pneumàtics.

L'acord estableix límits d'emissions de partícules de frens, PM10, per a automòbils i furgonetes, de 3 mg/km per als vehicles elèctrics, de 7 mg/km per a la majoria de motors de combustió interna, per als híbrids-elèctrics i de pila de combustible i d'11 mg/km en el cas de furgonetes amb motor de combustió intern.

Pel que fa a les emissions del tub d'escapament, en el cas de camions i autobusos es preveuen límits més estrictes: un límit d'òxid de nitrogen de 200 mg/kWh per a emissions mesurades en laboratori i un límit de 260 mg/kWh en condicions reals de conducció.

El text final també estableix requisits mínims de rendiment per a la durabilitat de la bateria en cotxes elèctrics i híbrids, amb el 80% fins a cinc anys o 100.000 km i 72% fins a vuit anys o 160.000 km. En el cas de furgonetes se situa en el 75% fins a cinc anys o 100.000 km i en el 67% fins a vuit anys o 160.000 km.

L'acord també preveu un passaport per a cada vehicle que indiqui les característiques mediambientals en el moment de la matriculació i que els fabricants hagin de dissenyar els vehicles de manera que no es pugui manipular el control d'emissions.

La majoria de fabricants ja aposten pel cotxe elèctric
La majoria de fabricants ja aposten pel cotxe elèctric (ACN/Estefania Escolà)

La Comissió Europea, més ambiciosa

El pacte al qual han arribat l'Eurocambra i el Consell d'Europa estableix unes normes menys ambicioses que les plantejades inicialment per la Comissió Europea, que apostava per una implementació més accelerada de l'Euro 7.

La CE preveia aplicar més ràpidament els nous estàndards i que es comencessin a aplicar per a cotxes i furgonetes el 2025 i per a camions i autobusos el 2027.

L'organisme europeu plantejava un pla més ambiciós per dur a terme una transició més efectiva fins al 2035, any en què es prohibirà vendre vehicles de combustió, siguin de benzina, dièsel o híbrids.

ARXIVAT A:
Unió EuropeaComissió EuropeaParlament EuropeuConsell d'EuropaCrisi climàticaMobilitatTransport de mercaderies
Anar al contingut