Amaia i Alizzz actuant a l'aparador de l'Acid House del Poblenou (CCMA)

Acid House: empreses creatives que col·laboren sota un mateix sostre a Barcelona

L'espai, al barri del Poblenou, funciona com un ecosistema format per empreses de publicitat, vídeo i disseny, que es beneficien de compartir experiències i projectes

Toni CanyísActualitzat

És la mateixa estratègia de moltes empreses científiques i tecnològiques sorgides al voltant de les universitats o les acceleradores de start-ups. Participar en un ecosistema empresarial permet compartir despeses, però també coneixement i complementar-se a l'hora de tirar endavant nous projectes. La diferència és que aquí no estem parlant de projectes tecnològics, sinó creatius.

En l'Acid House, al barri del Poblenou de Barcelona, s'ajunten diverses empreses que treballen en el camp de la publicitat, el disseny i les xarxes socials, i es beneficien de compartir experiències i treballar conjuntament per portar endavant determinats projectes, cadascuna des del seu camp. És l'últim tema tractat a l'espai "Valor afegit" de TV3.


Gallery: més que un aparador per a cantants

En plena pandèmia, van reunir Amaia i Alizzz en un espai del Poblenou per cantar un tema i van pujar el vídeo a YouTube. Després ho han repetit amb molts altres cantants i aquesta fórmula innovadora, a la qual anomenen "gallery sessions", és tot un èxit musical aquí i a Llatinoamèrica.

"Ells entren a l'aparador i interpreten una cançó del seu repertori" i la fórmula va més enllà, com explica Genís Pena, gerent del projecte Gallery Studio:

"Sempre hi ha un diàleg entre el moviment del carrer, que no tallem (tu veus passar taxis, camions, la gent caminant) i la tranquil·litat i la quietud d'una habitació blanca on l'artista ha d'estar superconcentrat interpretant la seva cançó."

Aquesta plataforma digital de sessions musicals és fruit de la col·laboració entre les empreses que comparteixen espai a l'Acid House del Poblenou, al voltant d'una agència de comunicació i una productora audiovisual. És el que ells han batejat com un "ecosistema creatiu".

Albert Folch, director de l'agència publicitària Folch, diu que el projecte "porta més de 50 actuacions, amb milions i milions de visualitzacions acumulades, i realment ens ha situat en l'escena musical".

"Com a productora pensàvem que era important tenir un projecte propi, tenir un projecte reconeixible, que ens donés una visibilitat de cara a una audiència, més enllà dels nostres clients", assegura Pol González, director de la productora audiovisual White Horse.

Com afegeix Genís Pena, "Gallery funciona una mica com a aparador perquè la gent descobreixi tot el que hi ha darrere, la productora audiovisual, l'agència creativa..."


Empreses creatives que col·laboren al voltant d'un projecte

Participar d'aquest entorn està canviant les tradicionals dinàmiques de treball del sector publicitari. Segons Albert Folch, "en els sectors de les agències, els estudis de disseny, la creativitat, la fotografia i fins i tot l'arquitectura, tothom fa la seva pròpia guerra, és un ens en si mateix". Tant si són més grans o més petits, "només s'interrelacionen quan es necessiten serveis. O sigui, jo faig una cosa, tu ets fotògraf i et necessito i et contracto, però no hi ha una cooperació flexible".

La campanya "No te la fotis" del servei Català de Trànsit, amb Elisenda Carod conversant amb testimonis reals, vol sensibilitzar els conductors dels perills de les distraccions mentre condueixen. També s'ha dissenyat i produït des de l'Acid House del Poblenou.

Albert Folch, director de l'agència publicitària Folch, explica: "Aquí es munta un equip de treball en el qual hi ha diverses empreses implicades. De vegades, els projectes només els executa una empresa o, de vegades, que és el més habitual, és que entren dos, tres o quatre participant-hi".

"El fet d'estar en un espai on tota aquesta cadena de producció la pots veure pràcticament completa, amb diferents empreses, fa que la teva feina ja s'adapti molt millor a allò que saps pel que serà utilitzada", argumenta Pol González.

Comunicació de marca en l'entorn digital

Now Creative Activation és una empresa especialitzada a donar visibilitat a les marques a través de les xarxes socials i les plataformes digitals. Porta 20 anys en el sector i també s'ha traslladat a l'Acid House. De la seva col·laboració amb l'agència creativa i la productora audiovisual n'ha sorgit, per exemple, una campanya dissenyada per a les xarxes socials per a una marca d'il·luminació i protagonitzada per un braç robòtic.

Pau Marí, soci fundador de Now Creative Activation, destaca "aquesta confluència de diferents talents, en un grau molt elevat de creativitat que fa que puguis tenir una visió molt més transversal del que pot ser un treball en comunicació. Ara no concebria una altra manera de treballar que no sigui la de compartir especialitats amb altres empreses creatives".

L'enriquiment és recíproc, assegura Pol González, de White Horse: "En la mesura que s'han anat incorporant empreses que s'especialitzaven en més segments, diria que el nostre contingut s'ha anat adaptant més i millor no només a les necessitats, sinó a un coneixement més profund de l'entorn digital".


Alumnes de disseny que es formen en empreses creatives

Però més enllà d'incloure només un grapat d'empreses, la facultat de disseny i enginyeria Elisava, adscrita a la Universitat de Vic, també participa en aquest ecosistema creatiu. Aquesta escola sempre ha col·laborat amb empreses i institucions per inserir professionalment els alumnes. I aquest any ha posat en marxa el màster Beyond Branding, "més enllà de la marca", conjuntament amb les empreses de l'Acid House.

Javier Peña, director general Elisava: "Nosaltres parlem no només de logo, de marca, d'imatge, sinó també de narrativa que ha d'incloure de manera total el que la societat necessita, el que qui fa l'encàrrec ens està demanant."

Els alumnes que participen en el màster, tots internacionals, hi fan una part de la formació, participant en els projectes de les diferents empreses creatives que s'apleguen en aquest espai. Per als responsables d'Elisava, "es tracta d'un ecosistema representatiu de la creativitat a la ciutat de Barcelona".

Javier Peña: "L'experiència d'aquest tipus de formació s'ha de donar i s'ha de produir allà on realment els professionals estan treballant i interaccionant amb els agents públics i privats que necessiten aquest tipus de producte. Parlem de música, parlem d'espai, parlem de gràfic, parlem de producte, parlem d'un concepte molt ampli d'indústria creativa."

Les xarxes socials i les plataformes digitals, un camp per créixer 

Per als alumnes d'Elisava, treballar braç a braç amb les empreses de l'Àcid House també significa familiaritzar-se amb els entorns digitals, que s'han consolidat en el terreny de la comunicació arran de la pandèmia.

Segons Pau Marí, es pretén "impulsar les marques des d'un vessant de coneixement de marca, de branding, de donar notorietat a una marca a unes audiències molt concretes, o també per ajudar-les a impulsar el seu negoci en termes d'e-commerce o de captar dades".

Per Albert Folch, en els últims temps la comunicació digital ha acabat agafant el protagonisme: "Tots patíem molt en aquest context de pandèmia. A nosaltres ens ha anat molt bé, perquè hi ha hagut una ruptura de les dinàmiques i de les inèrcies que portàvem. I, de cop i volta, nosaltres que ja estàvem molt digitalitzats, és com que el món ens donava la raó."

ARXIVAT A:
TecnologiaEmpresa
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut