4 euros per circular per Barcelona: la proposta de peatge urbà de diverses entitats

L'objectiu és desincentivar l'ús del vehicle privat a Barcelona, la ciutat europea amb més densitat de cotxes i motos per km²

Georgina Pujol ViñetaActualitzat

Un peatge urbà per a Barcelona: aquesta és la proposta que han presentat aquest dimarts diverses organitzacions socials, veïnals, de promoció del transport públic i ecologistes, amb la col·laboració de reconeguts científics. Es tracta d'un preu diari de 4 euros per conduir dins la zona de baixes emissions (ZBE), cada dia de la setmana, de 7.00 a 20.00.

També hi quedarien inclosos l'Hospitalet del Llobregat, i els altres municipis que queden dins les rondes, com ara Esplugues, Cornellà i Sant Adrià de Besòs.

Afectaria els residents i no residents a Barcelona que entrin, surtin o es desplacin per dins de la capital. L'haurien de pagar tots els vehicles, excepte aquells que portin 3 o més passatgers, els conductors amb mobilitat reduïda, els serveis d'emergència o essencials i les persones amb rendes molt baixes que necessitin el vehicle per a la seva activitat professional.

Trànsit a la ronda de Dalt de Barcelona (EFE/Enric Fontcuberta)

L'objectiu és dissuadir l'ús del vehicle privat a Barcelona, la ciutat europea amb més densitat de cotxes i motos per km². De fet, en té més del doble que Madrid i el triple que Londres.

Consideren que és la mesura més efectiva per reduir el trànsit i potenciar el transport públic, la bicicleta i els desplaçaments a peu. Funciona a 19 ciutats europees, com ara Londres, Milà i Estocolm. I han aconseguit reduir el trànsit intern en un 30%.

El projecte ha estat elaborat per diverses entitats, com ara la Plataforma per la Qualitat de l'Aire, l'Associació per a la Promoció del Transport Públic, Ecologistes en Acció de Catalunya, Eixample Respira, Bicicleta Club de Catalunya, la Xarxa per la Justícia Climàtica, Catalunya Camina i l'Associació de Prevenció d'Accidents de Trànsit.

Consideren que el peatge urbà es podria implementar en només dos anys, amb un cost baix i un gran impacte tant en la disminució del trànsit i la contaminació atmosfèrica.

Aquestes entitats suggereixen que per pagar el peatge no caldrien barreres ni guixetes. Es podria fer a través de la infraestructura de la ZBE Rondes, amb les 150 càmeres i 20 punts de vigilància.

Les multes per circular sense pagar el peatge serien de 200 euros per a cotxes, furgonetes i motos. I de 600 euros per als autocars, autobusos i camions.

En l'informe que han presentat aquestes entitats s'apunta que es podrien obtenir uns 370 milions d'euros anuals en ingressos nets del peatge urbà. I proposen destinar aquests ingressos al transport públic, la mobilitat activa i un 10% al sistema de salut públic.

Diàriament, a Barcelona, es fan 1,65 milions de desplaçaments. I gairebé la meitat es fan dins de la ciutat mateix. Barcelona és una de les ciutats més contaminades d'Europa i ocupa el sisè lloc en el rànquing de diòxid de nitrogen, segons un estudi publicat per Isglobal. I és que el trànsit rodat, a la capital catalana, és el responsable del 30% de les emissions de gasos d'efecte hivernacle. 

 

ARXIVAT A:
TrànsitCrisi climàticaZBE BarcelonaContaminacióMedi ambient
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut