Fotografia d'una galàxia espiral
El mapa s'ha fet a partir de les dades que han recollit els científics durant dues dècades (NASA)

200.000 galàxies en un sol clic: creen un mapa interactiu de l'univers

El mapa l'han creat els astrònoms de la universitat nord-americana Johns Hopkins a partir de les dades compilades durant dues dècades pel projecte Sloan Digital Sky Survey

Paula Florit Gomila

Un passeig per l'univers a un sol clic. És el que permet fer el nou mapa interactiu de l'univers que ha creat la Universitat Johns Hopkins, amb la posició i els colors reals de 200.000 galàxies, totes les que s'han pogut detectar des de la Terra.

El mapa, que també es pot descarregar gratuïtament, s'ha fet a partir de les dades que ha compilat durant dues dècades l'Sloan Digital Sky Survey. Es tracta d'un projecte que recull les fotografies d'un telescopi situat a Nou Mèxic, que cada nit durant anys ha anat apuntant cap a diferents punts de l'univers per capturar-ne tots els elements.

"Els astrofísics de tot el món han estat analitzant aquestes dades durant anys, i això ha donat lloc a milers d'articles i descobriments científics. Però ningú es va dedicar a crear un mapa bonic, científicament precís i accessible per a persones que no són científiques", explica el creador del mapa Brice Ménard, professor de la universitat nord-americana.

"El nostre objectiu aquí és mostrar a tothom com és realment l'univers", afegeix. Declaracions que es recullen en aquest vídeo publicat per la universitat a les xarxes:

La Via Làctia, un píxel del cosmos

Cada punt del mapa és una de les 200.000 galàxies que conté. Cadascuna té milers de milions d'estrelles i planetes, que les fotografies no poden captar.

La Via Làctia, la nostra galàxia, és simplement un d'aquests punts, el de la part inferior del mapa. "En aquest mapa, nosaltres només som una taca a la part inferior, només un píxel. I quan dic "nosaltres", em refereixo a la nostra galàxia, la Via Làctia, que té milers de milions d'estrelles i planetes", explica Ménard.

Captura del mapa interactiu de l'univers
El mapa permet navegar per les galàxies en funció de la seva edat (Universitat de Johns Hopkins)

A l'altre extrem del mapa, el punt superior, es representa el primer flaix de radiació emès poc després del big-bang, fa 13.700 milions d'anys.

En funció de l'edat de creació de cada galàxia, que pot arribar fins als 13.500 milions d'anys, té una forma i un color diferent en el mapa. Com més lluny és, més vermella apareix.