16 minuts tràgics: els factors meteorològics i tècnics del naufragi del iot de Sicília

La Fiscalia italiana investiga per homicidi involuntari i negligència l'enfonsament del iot Bayesian davant la costa siciliana

RedaccióActualitzat

El naufragi del Bayesian, un superiot de luxe, a la costa de Sicília és una de les notícies de l'estiu. Set persones van morir en una tragèdia que encara té molts punts foscos. Entre d'altres, cal saber què va passar. Com es va enfonsar una embarcació amb les últimes tecnologies i els materials més moderns.

16 minuts fatídics van poder amb la nau. Poc abans de les quatre de la matinada un fenomen meteorològic extrem va desancorar el Bayesian, el va escorar i el va enviar a les profunditats del Mediterrani.

La Fiscalia italiana investiga les causes que explicarien per què dimarts a la matinada es va enfonsar el iot de luxe, ancorat a mitja milla de les costes sicilianes. La investigació és per homicidi involuntari i negligència, i tot just aquest dilluns la Fiscalia de Termini ha informat de la primera imputació: la del capità neozelandès James Cutfield, que haurà de comparèixer davant el tribunal els pròxims dies.

La Fiscalia considera que Cutfield va cometre una sèrie d'errors la nit de la tempesta que van provocar l'enfonsament del iot de luxe, i s'espera que el capità no sigui l'únic imputat.

En concret podria ser processat judicialment el mariner que la nit de la tempesta es trobava al pont al càrrec de possibles contingències meteorològiques.

En tot cas, caldrà recuperar el veler, que ara es troba en el fons marí, per saber què va passar. Repassem les circumstàncies meteorològiques i tècniques del naufragi.


Quin fenomen extrem va poder causar la tragèdia?

La situació que més s'adiu amb el que sembla que va passar és l'esclafit. Això ho creu la mateixa Fiscalia, que investiga el cas.

Aquest fenomen --conegut com a "downburst" en anglès-- consisteix en una ventada no giratòria molt forta que baixa del núvol de tempesta a gran velocitat, impacta amb el terra i s'expandeix de manera radial.

L'aire càlid ascendent es refreda, cau de cop i arrossega els aires freds en alçada amb acceleracions de més de 200 km/h. Produeix una mena d'ona expansiva molt destructiva que pot durar uns 15 o 20 minuts.

La càmera de seguretat del port mostra com aquella nit el pal del Bayesan va escorant i desapareix coincidint amb aquesta ventada tan forta.

El diari italià Corriere della Sera ha tingut accés als últims 16 minuts del vaixell, gràcies al sistema de seguiment AIS (sistema d'identificació automàtica), que vincula els instruments a bord d'un vaixell amb les estacions costaneres.

El factor tècnic en un iot de luxe punter

No semblava fàcil enfonsar el Bayesian. Era un iot de luxe amb una eslora de 56 metres i un pal d'alumini --el segon més alt del món-- amb una altura de 72 metres.

En el moment del naufragi, la matinada del dimarts, a bord hi anaven 22 persones, 10 tripulants i 12 passatgers. 7 persones hi van morir. Entre elles, el propietari del veler, el magnat britànic Mike Lynch.

La nau disposava d'una orsa de 9 metres retràctil que li permetia fondejar en aigües poc profundes, com les aigües en què es trobava, a poc menys de mitja milla --un quilòmetre-- de Porticello, a la costa de Sicília.

El fet que l'orsa pogués estar replegada, sumat al fort vent que bufava, amb ratxes que podrien superar els 200 km per hora, hauria facilitat que el vaixell escorés, és a dir, perdés la verticalitat, tingués més dificultats per mantenir-se adreçat i acabés tombant-se.

 

La Fiscalia italiana, que investiga les causes del naufragi, vol esclarir com va entrar aigua a la nau per provocar l'enfonsament: si les escotilles, per exemple, no estaven ben tancades i això hagués pogut causar que el vaixell s'inundés en pocs minuts.

Això explicaria que el vaixell s'omplís d'aigua i inundés la sala de màquines. I amb la sala plena d'aigua marxés la llum i, per tant, sense electricitat, el iot deixés de funcionar i anés a la deriva. Tot i que el vaixell estava ancorat, era necessari que el motor estigués en marxa per tal de fer front a les envestides del vent.

Segons els bombers, el vaixell es va enfonsar primer per la popa i després va quedar ajagut sobre el costat d'estribord.

Tot i que el Bayesian estava ancorat, va acabar anant a la deriva uns 400 metres i es va enfonsar en un avenc, una mena de penya-segat submarí.

Caldrà analitzar si el disseny de la nau pot haver influït en el naufragi. S'haurà de veure si el fet de tenir un pal molt alt i una orsa retràctil podria haver ajudat a fer-li perdre l'estabilitat.

També seran claus les declaracions dels testimonis: capità, tripulació i passatgers. La investigació està sota secret de sumari.

Per resoldre què va passar, caldrà reflotar el vaixell. A hores d'ara encara es troba sencer a 50 metres de profunditat. Es desconeix si hi ha caixa negra.

 

ARXIVAT A:
Itàlia
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut