Comença la campanya per escollir el  neologisme del 2023, amb la participació de 3Cat  

Es pot votar a partir d'aquest dilluns, 11 de desembre, i el resultat es farà públic el dia 21.  

La campanya d'enguany, que arriba a la seva desena edició, inclou diverses novetats, com la participació per primer cop de 3Cat, amb el seu portal lingüístic ésAdir, i la introducció d'una nova categoria, "la paraula corrent".

L'Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra, amb la Secció Filològica de l'IEC, el TERMCAT i 3Cat engeguen la desena edició de la campanya del Neologisme de l'any amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i amb novetats importants. La votació comença avui , 11 de desembre, i es podrà votar fins el dia 20 de desembre (inclòs). El 21 es farà públic el resultat. 
 
Si durant les edicions anteriors la convocatòria anava a càrrec de l'Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra i la Secció Filològica de l'Institut d'Estudis Catalans, a partir d'enguany s'hi sumen dues institucions importants en l'actualització de lèxic català: el TERMCAT i 3Cat amb el seu portal lingüístic ésAdir.  
 
Una segona novetat que s'incorpora en aquesta desena edició és que la campanya inclou dues categories diferents: "la paraula nova", que es triarà d'entre la llista de candidates representatives de l'any (bot, ecoansietat, gazià -ana, grassofòbia, hipersexualització, nit tropical, refugi climàtic, sexoafectiu -iva, superilla i viralitzar) i "la paraula corrent", que s'escollirà a partir d'una llista de paraules que no són gens noves i que estan ben implantades en l'ús social (bici, brutal, friqui, gorro, guai, plataforma, porno, quiròfan, tiet xarxa social).
 
La característica que tenen en comú les dues llistes és que cap de les paraules candidates és al diccionari normatiu, de manera que són neologismes des del punt de vista lexicogràfic. Les paraules guanyadores seran les que tinguin més vots i l'IEC té el compromís d'estudiar amb atenció especial aquests mots per mirar d'incorporar-los en el diccionari . 
 
També és novetat d'aquesta edició el concurs de mems lingüístics que tindrà lloc durant la campanya. S'hi podrà participar a través d'Instagram, TikTok i X (Twitter), i les persones guanyadores en cada xarxa social rebran un premi (500€ per al mem guanyador i 250€ per al segon). Les bases per al concurs de mems es poden consultar al web del Neologisme de l'any

 

 

De 200 participants a 14.000 

L'any 2014, en la primera edició de la campanya, van votar 200 persones, i l'any 2022 van ser 14.000 persones (consulta aquí les paraules guanyadores en les edicions passades). L'evolució tan positiva en el nombre de votants demostra que 'El neologisme de l'any' és una campanya que atreu l'atenció de la societat i que ja està estabilitzada en les convocatòries anuals. Les entitats organitzadores afirmen que any rere any ha anat canviant la percepció social dels neologismes i que actualment la majoria de parlants accepta l'aparició de paraules noves com un fenomen natural i positiu. Els neologismes enriqueixen la llengua i la fan més útil. 

Anar al contingut