Primeres proves de diagnòstic a 4t de primària i 2n d'ESO, amb malestar d'alguns docents

Molts centres es queixen de sobrecàrrega de feina i pel format "poc competencial" d'unes proves marcades per la llei d'educació espanyola

Enllaç a altres textos de l'autor Mireia Rom Salvador

Mireia Rom Salvador

Periodista de la secció de Societat de TV3

@mireiarom
Actualitzat

Durant tot aquest mes d'abril, a les escoles i instituts s'estan fent per primer cop les proves de diagnòstic als alumnes de quart de primària i segon d'ESO. Són unes proves equivalents a les de competències bàsiques, i es fan per primer cop aquest curs marcat per la LOMLOE, la llei d'educació espanyola.

L'objectiu és avaluar les competències de l'alumnat a mig camí de la primària i de la secundària per tenir més indicadors de com estan aprenent.

Aquestes proves, però, han generat malestar en molts centres, per la sobrecàrrega de feina que els suposa. Aquest mateix mes les hauran de corregir, amb un calendari molt ajustat perquè la setmana vinent també es fan les proves de competències bàsiques que seguiran avaluant els alumnes de sisè de primària i quart d'ESO.

D'aquesta manera, aquest curs s'acumulen les proves de competències bàsiques a sisè de primària i quart d'ESO, els exàmens orals de català en 130 escoles i instituts i les proves diagnòstiques de quart de primària i segon d'ESO.
 

Queixes pel format de les proves

A banda de la manca de temps i d'efectius, molts diuen que hi farien canvis perquè les han trobat poc competencials. Per exemple, consideren que no es posa prou el focus en els aspectes amb més marge de millora, com l'expressió escrita.

Un exemple és el de l'Institut Montserrat Roig de Terrassa. La directora, Marina Roncal, explica:

"Tenim professorat fent hores extres, ho hem de corregir nosaltres i això implica una sobrecàrrega. Tot plegat és desafortunat."

Marta Codina, la coordinadora pedagògica, afegeix: "Hi ha respostes tipus test i hi ha respostes obertes, on has d'escriure dues o tres frases de justificació. Però l'elaboració d'un text amb diferents paràgrafs, coherència, cohesió, adequació… tot això, a català i castellà no hi és. Aquesta dada, que ens interessaria molt, no la tindrem."

Alumnes de 2n d'ESO de l'Institut Montserrat Roig, de Terrassa (3Cat)

Fins fa unes setmanes, a més, els centres no han sabut l'estructura de les proves. Asseguren que això els ha impedit treballar-ne abans el contingut a classe.

Marta Sayerza, mestra d'anglès a l'institut escola Lluís Millet de Santa Coloma de Gramenet, comenta: "Jo crec que els meus alumnes saben altres coses i aquí no sortiran. Hi ha coses que he trobat una mica incongruents."

L'objectiu és avaluar les competències de l'alumnat a mig camí, és a dir, a quart de primària i a segon d'ESO per tenir més indicadors de com estan aprenent.

Segons la informació que la Generalitat ha fet arribar als pares d'alumnes de 2n d'ESO, les àrees que s'avaluen són matemàtiques, llengua catalana i literatura, llengua castellana i literatura, llengua anglesa i ciències experimentals. A l'Aran, a la prova també s'avalua aranès i literatura.

 

ARXIVAT A:
Educació
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut