Les marques xineses triomfen amb els cotxes de gasolina i esquiven els aranzels europeus

Han augmentat les vendes un 21% a l'agost malgrat que el mercat hagi caigut

Toni CanyísActualitzat

La Unió Europea ha imposat nous aranzels a les importacions de cotxes elèctrics xinesos per protegir els fabricants europeus del que consideren ajudes d'estat del govern xinès, que trenquen les normes del lliure mercat.

Però, de fet, a la majoria de països europeus, entre els quals Espanya, els cotxes elèctrics encara suposen una part molt petita de les vendes. I, de fet, els cotxes xinesos que realment estan triomfant al mercat espanyol són els de combustió, als quals no s'han imposat sancions, almenys de moment.

Només aquest agost, mentre el global de matriculacions s'ha reduït més del 6% tant a Catalunya com al conjunt de l'Estat, les de les marques xineses han augmentat un 21% respecte a fa un any i ja representen el 6% del mercat espanyol.

El concessionari Novacar va obrir a Sant Boi a l'abril una nova botiga que, tot i comptar amb un sol model de cotxe a la venda, ha aconseguit superar totes les seves expectatives. En poc temps ha vist com les vendes se li disparaven exponencialment i algun mes ha comercialitzat fins a 40 vehicles. Es tracta d'un totcamí mitjà de gasolina de fabricació xinesa, l'Omoda 5, amb un alt equipament i un preu gairebé 10.000 euros per sota dels seus equivalents europeus.

Explica Jordi Mon, el cap de vendes, que el que sobretot els demana la gent és saber què hi ha darrere d'Omoda, "perquè no la coneixen del tot".

"Se'ls explica que pertany a un grup gegant asiàtic que es diu Chery i que, a més a més, poden tenir tranquil·litat absoluta perquè té un sistema de recanvis a Espanya, la logística també, que és aquí a Barcelona."

Segons Mon, són "com una marca europea més, però en aquest cas d'origen asiàtic". Apunta, a més, que ara s'han associat amb l'antiga fàbrica de Nissan "on es fabricaran a partir de l'octubre o el novembre diversos cotxes d'aquesta marca i més del grup..."

Logotip de Chery a la planta de la Zona Franca (ACN/Maria Asmarat)

Al juliol es van vendre un miler d'unitats de l'Omoda 5 a Espanya. A partir d'aquesta tardor, Chery muntarà a la Zona Franca la versió elèctrica, i això li permetrà esquivar els aranzels als cotxes elèctrics xinesos que la Unió Europea hauria de ratificar abans de l'1 de novembre.

Altres fabricants també estan buscant com fer que aquestes sancions no repercuteixin en un augment de preus, fabricant a Europa o en països amb acords comercials amb la Unió Europea. Però el fet és que les vendes de cotxes electrificats estan estancades a tot Europa i a Espanya s'han reduït un 17% a l'agost i un 1,7% al global de l'any.

Fa uns dies, el cònsol xinès a Barcelona, Hu Aimin, advertia que una guerra comercial entre Europa i la Xina només beneficiaria els Estats Units i demanava a Espanya que votés en contra dels aranzels:

"En aquesta guerra d'aranzels tothom patirà i hi haurà algú que somriurà per aquesta baralla entre la Xina i Europa. Europa necessita pensar què és millor per als seus propis interessos."

Un advertiment que té en el punt de mira les exportacions de lactis i carn de porc europeus, però que també pot tenir conseqüències per als fabricants europeus d'automòbils.

Marcel Blanes és el responsable de Relacions Institucionals de la plataforma digital Coches.net: "Els xinesos sabem que no s'estan d'aventures estranyes. Per tant, poden tenir una reacció que aquí rebrem tots per tots quatre costats".

"Pretenem poder posar fàbriques de bateries a Espanya, tenim molts projectes de tot això. Qui té la clau d'entrada del que són matèries primeres i tota aquesta sèrie de temes? Són els asiàtics. Per tant, alerta què passarà amb això!"

Jaume Roura és el president del Gremi del Motor i de Fecavem, la patronal catalana de la distribució d'automoció, i recorda que hi ha "industrials europeus que també tenen fàbriques a la Xina i tot això comporta uns compromisos, i s'hi ha de trobar una solució".

El model xinès MG ZS de gasolina, un dels cotxes més venuts a Espanya aquest estiu (Europa Press/MG)

Un altre model de gasolina xinès, l'MG ZS, es col·locava com el segon cotxe més venut al juliol a Espanya i ha estat el quart del rànquing aquest agost. Sigui com sigui, la conquesta del mercat europeu de l'automòbil, sobretot el de combustió, que ara com ara és el més llaminer, també està servida.

ARXIVAT A:
Unió EuropeaXinaComerçAutomoció
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut