L'AMB no recorrerà la sentència del cas Agbar i aposta per la gestió pública de l'aigua
En canvi, Agbar presentarà recurs al Suprem i ja ha avisat que si perd la concessió reclamarà 500 milions d'euros
L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que té una participació del 15% en la companyia Agbar, no recorrerà davant el Suprem la decisió del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) de declarar nul·la l'empresa mixta que gestiona el subministrament d'aigua a la capital catalana i una vintena de municipis del seu entorn. La vicepresidenta de l'AMB i tinent d'alcalde a l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, creu que la sentència suposa un punt d'inflexió per poder proposar una gestió pública del servei:
"Nosaltres no ens quedarem de braços plegats esperant que el Tribunal Suprem faci una sentència, sinó que començarem a treballar per plantejar la viabilitat d'un model de gestió pública amb el subministrament d'aigua."
Agbar sí que presentarà recurs al Suprem i ja ha avisat que si perd la concessió reclamarà 500 milions d'euros.
La composició actual de l'Àrea Metropolitana de Barcelona és la clau per entendre per què l'entitat no recorre la sentència i per què obren la porta a la gestió pública de l'aigua. Des de les últimes eleccions municipals, la presidència és de Barcelona en Comú i, malgrat que els socialistes continuen a l'equip de govern, 4 de les 7 vicepresidències són de grups que s'havien oposat a la creació de l'empresa mixta Aigües de Barcelona.
Sentència del TSJC
Aquest dimecres, el TSJC va declarar nul·la l'empresa. La sentència diu que l'elecció d'Agbar es va fer sense cap mena de concurs públic. Va ser l'any 2012. L'Àrea Metropolitana va crear una empresa mixta publicoprivada per fer-se càrrec del subministrament d'una vintena de municipis.
Es tracta d'una empresa participada majoritàriament per Agbar (un 70%), per Criteria (un 15%) i per la mateixa Àrea Metropolitana de Barcelona (el 15% restant). Diverses empreses del sector de l'aigua van recórrer aquesta fórmula i ara el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya els dóna la raó. Segons la sentència, l'adjudicació directa i sense publicitat a l'empresa liderada per Agbar no respecta els principis de la contractació pública. I no hi ha res -diu- que ho justifiqui.