Josep Rull demana al Ministeri de Foment el traspàs íntegre de Rodalies
Recorda que només s'ha executat el 2% de les actuacions prioritàries, pressupostades en 306 milions, i el 10% del Pla de Rodalies, valorat en 4.000 milions
"No volem donar les culpes a Madrid, sinó assumir nosaltres la responsabilitat de donar un millor servei."
En el transcurs de la reunió, Rull ha exposat que la puntualitat de la xarxa de Rodalies és del 94%, mentre que a la xarxa de Regionals només arriba al 58%. El conseller ha contraposat les dades de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, on la puntualitat és del 99%:
"Hem acreditat que podem oferir uns estàndards de qualitat superiors als ciutadans."
Durant la trobada, el conseller ha recordat que només s'ha executat un 2% dels 306 milions que es van acordar el novembre del 2013 per a actuacions prioritàries i que haurien d'haver acabat el 2015.
De fet, "el 56% de les actuacions" considerades urgents "estan en projecte o bé el projecte encara no s'ha iniciat", ha explicat. Dels 4.000 milions previstos al Pla de Rodalies, només s'ha executat un 10%.
És per aquests motius que el conseller de Territori i Sostenibilitat ha demanat a la ministra el traspàs íntegre de les línies de tren que circulen per l'interior de Catalunya, com serien l'R1, l'R3 o l'R4:
"Volem tenir el control dels trens i de les vies, de les estacions i de les catenàries; de la xarxa, en suma. Volem donar la cara i assumir riscos."
El conseller ha avançat que en el transcurs de la seva compareixença parlamentària del dia 22 de febrer farà pública la proposta de com dur a terme un traspàs que, segons la Llei ferroviària estatal i l'Estatut de Catalunya, és possible.
A curt termini
El govern de la Generalitat analitzarà dimarts que ve, 9 de febrer, "les accions immediates" que es poden prendre durant la reunió de l'òrgan mixt de coordinació Generalitat-Renfe.
Així mateix, el Ministeri de Foment s'ha compromès amb la Generalitat a convocar una reunió tècnica per examinar les dades d'inversions fetes a la xarxa ferroviària. L'objectiu és disposar d'indicadors comuns que permetin comparar el percentatge real d'execució de les inversions.
Millora a l'N-340 i a l'N-240
D'altra banda, a la reunió també s'ha abordat la millora de la seguretat a les carreteres N-340 i N-240, sobretot pel que fa al trànsit de vehicles pesants.
El desdoblament de l'N-II a Girona, les obres pendents de la B-40 o els accessos ferroviaris al port de Barcelona també s'han posat sobre la taula com a actuacions a desencallar a curt termini, entre altres temes.