I després dels peatges? El govern espanyol vol un sistema de pagament "públic i just"

Davant l'alliberament de més de 500 quilòmetres de peatges a Catalunya, la ministra de Transports, Raquel Sánchez, diu a TV3 que dona per finalitzat el model

Pilar AbrilActualitzat

A poc més de 24 hores perquè s'alliberin tots els peatges de l'Estat que quedaven a Catalunya, la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, dona per finalitzat el model de peatges que ha estat vigent des de fa 52 anys. En una entrevista a TV3, la ministra assegura que "el model dels peatges és el model que nosaltres donem per finalitzat".

Sánchez creu que aquest sistema ha generat "greuges i desequilibris" i per això es va decidir acabar amb les concessions a mesura que van caducant.

El repte ara és trobar "un sistema de tarificació per garantir el manteniment de les carreteres i la seguretat viària. I, sobretot, garantir que sigui un sistema públic, però que també sigui un sistema just", afegeix. Un compromís que va assumir el govern de Pedro Sánchez amb la Unió Europea i que, segons contempla el Pla de Recuperació enviat a Brussel·les, hauria d'estar enllestit de cara al 2024.

En aquest sentit, la ministra creu que la tarificació hauria de ser mínima, però que hauria de permetre gestionar els fluxos de trànsit. Amb l'eliminació, demà a la nit, dels últims peatges de l'Estat a Catalunya, els desplaçaments per carretera serien els únics que no implicaren cap pagament per part de l'usuari, a diferència de la resta de transports. Per això, remarca, cal moure part d'aquests desplaçaments cap al ferrocarril, molt més sostenible.


De liderar els peatges de l'Estat a no tenir-ne cap

La titular de Transports creu que per a Catalunya l'impacte és molt positiu, sobretot per als usuaris. Si el 2018 era la comunitat amb més quilòmetres de peatge de pagament --i també els més cars-- ara passa a estar totalment alliberada dels peatges de l'Estat i només quedaran vigents els de la Generalitat.

Segons el Ministeri de Transports, l'alliberament dels peatges de l'AP-7 i l'AP-2 suposarà per als usuaris un estalvi de 515 milions d'euros, tenint en compte els més de 13 milions de desplaçaments actuals.

Si s'inclou l'augment de trànsit previst, l'estalvi s'enfilaria fins als 752 milions d'euros anuals. En total, la mitjanit del 31 d'agost s'alliberaran 477 quilòmetres, 262 de l'AP-7 i 215 de l'AP-2, que passaran a ser gratuïts després de concessions d'entre 47 i 55 anys, fruit de successives pròrrogues.


La vinyeta catalana, aparcada

Preguntada pel canvi de posicionament de la Generalitat respecte a la vinyeta, la ministra assegura que aquest anunci està més en sintonia amb la proposta que es fa des del ministeri i, per tant, és positiu. Un canvi de postura que va fer explícita dissabte el vicepresident Jordi Puigneró.

Va reclamar a l'Estat que rescati les quatre autopistes catalanes que mantindran els peatges a partir de l'1 de setembre, és a dir: el túnel del Cadí, el de Vallvidrera, la Sant Cugat - Terrassa - Manresa i la C-32 Sud. I, al mateix temps, va aparcar, almenys de moment, el projecte de vinyeta, una tarifa plana anual que volia aplicar a Catalunya.

Tot plegat a l'espera que l'executiu espanyol desenvolupi un model de pagament per ús perquè es pagui a tot l'estat espanyol.

 

ARXIVAT A:
MobilitatPeatges
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut