Imatge simulada de l'Olympus Mons
Catalunya Migdia

Gel als volcans de Mart, la troballa clau per entendre el cicle de l'aigua al planeta vermell

El descobriment s'ha fet al cim dels volcans Tharsis de Mart, que són les muntanyes volcàniques més altes de tot el sistema solar, i pot ser essencial per investigar si hi va haver vida

Enllaç a altres textos de l'autor imgauto48

Purificació Barceló

Redactora de la secció de Societat de Catalunya Ràdio, especialitzada en ciència

@pjbarc

Un equip internacional de científics ha detectat per primera vegada aigua gelada al cim dels volcans Tharsis de Mart, que no només són les muntanyes volcàniques més altes del planeta vermell, sinó de tot el sistema solar. Ja fa força temps que es va trobar gel als dos pols d'aquest planeta, però la novetat i la sorpresa d'aquesta troballa és que s'ha vist que també n'hi ha a la seva zona equatorial, que és on hi ha aquest conjunt de volcans.

Dimensions "d'un altre planeta"

Les dimensions de la regió de Tharsis són descomunals. El seu volcà més alt, l'Olympus Mons, és dues vegades més alt que l'Everest -fa gairebé 20 quilòmetres d'altura- i és tan ample com França. En canvi, la capa de gel que corona els cims d'aquesta zona volcànica és extremadament prima, ja que tindria l'amplada d'un cabell humà. Tot i això, com que és molt extensa, estaria formada per 150.000 tones d'aigua, l'equivalent a 60 piscines olímpiques.

La troballa d'aquesta fina capa de gebre a l'equador de Mart ha estat possible gràcies a l'anàlisi de les dades enviades per dues sondes de l'Agència Espacial Europea. Per Joan Anton Català, astrofísic i divulgador científic, el més rellevant és que l'aigua gelada s'ha trobat en una zona on es creia que les condicions atmosfèriques no ho permetien. També han comprovat que la gebrada no és permanent sinó estacional i relacionada amb el cicle diürn:

"La fina capa de gebre apareix a primera hora del matí i desapareix de seguida, quan les temperatures del dia pugen."

Per què és important la troballa?

Per Joan Anton Català, el descobriment és significatiu perquè aportarà molta informació sobre el cicle de l'aigua a Mart, no gaire conegut fins ara. Aquest expert explica que els científics estan intentant entendre els mecanismes de funcionament de l'atmosfera del planeta vermell.

Imatge simulada de la capa de gel que cobreix el cràter del volcà (ESA/DLR/FU Berlin, A. Valantinas)

Se sap que hi ha corrents que transporten la humitat de les regions polars cap a altres zones més temperades del planeta, però no es coneixen en detall. Per tant, aquest descobriment els donarà moltes pistes per entendre els mecanismes de la distribució de la humitat a Mart.

I això, afegeix Català, serà essencial per investigar si hi va haver vida antigament en aquest planeta:

"Aquesta vida estaria molt probablement relacionada amb els cicles de l'aigua. Per tant, entendre la història passada i també l'actual de l'aigua a Mart és fonamental."

La recerca, publicada a Nature Geoscience, també aporta noves evidències sobre la possibilitat de trobar en el futur altres signes de vida fora de la Terra.

CiènciaMart