Un autobús de Los Angeles, Califòrnia
Un autobús de Los Angeles, Califòrnia

Càmeres amb IA als busos per multar els conductors que els obstaculitzen a Los Angeles

La ciutat californiana de Los Angeles posarà a prova aquest estiu un sistema per multar els conductors que obstaculitzin les parades o els carrils del bus

Toni Noguera Martínez

Càmeres amb intel·ligència artificial per multar els conductors que bloquegin el carril bus i les parades d'autobús.

Aquesta és la solució que ha decidit començar a provar la ciutat nord-americana de Los Angeles (Califòrnia), de manera que se suma als programes que ja executen de forma similar les ciutats de Nova York i Washington.

La ciutat de Los Angeles ha descobert de manera relativament recent els beneficis dels carrils dedicats exclusivament al pas del transport públic i personatges com l'alcaldessa, Karen Bass, celebren la inauguració d'un nou carril bus de manera especial. 

La tecnologia la proveeix Hayden AI, una empresa nord-americana que treballa en "IA i analítica geoespacial" i s'ha especialitzat en mecanismes automàtics per fer complir la normativa del carril bus.


Càmeres al carrer i privacitat ciutadana

Les càmeres amb IA es col·loquen al tauler de control dels autobusos i enfoquen els sensors cap a la part davantera, cosa que ha preocupat grups de defensa dels drets civils i la privacitat.

Tot i que les càmeres que incorporen els autobusos estan escanejant i analitzant constantment els objectes que veuen dins el carril bus, no graven tota l'estona. 

Només quan les càmeres detecten un cotxe que obstaculitza el pas d'un autobús, ja sigui aturant-se al carril d'ús exclusiu o en una parada, comencen a gravar o a fer fotos. 

Segons un comunicat de Hayden AI, l'angle de la càmera s'ha configurat per capturar exclusivament els infractors i "no captar innecessàriament imatges identificatives de persones o vehicles que no estiguin estacionats il·legalment".

Aquest gener, l'empresa proveïdora va portar la mateixa tecnologia a la ciutat de Gdańsk (Polònia).

La prova començarà aquest estiu i està previst que, si no hi ha cap contratemps, el servei es posi en marxa de manera oficial a finals del 2024.

Abans de posar-se en marxa, es donaran dos mesos per assegurar-se que la ciutadania sap "el propòsit, els temps i les afectacions d'aquest nou programa", assegura l'autoritat Metropolitana de Transport de Los Angeles, Metro.

El període inicial, de fet, serà de gràcia. Un cop instal·lades les càmeres, durant els primers 60 dies tota notificació que rebin els conductors infractors servirà d'alerta, però no tindrà associada cap tipus d'amonestació

El reconeixement d'imatges és un dels camps on les capacitats de la intel·ligència artificial són més contrastades. 


Càmeres amb IA a Barcelona

La ciutat de Barcelona disposa d'un servei semblant. Un cotxe elèctric, identificat com a "control fotogràfic carril bus", circula pels carrers de la capital catalana en aquelles zones on aquestes infraccions de circulació són més habituals.

El cotxe, operat per dos treballadors de TMB, està dotat d'una càmera amb la capacitat de captar imatges de forma manual o automàtica de tots aquells vehicles que obstaculitzin el carril bus o s'aturin a les parades.

Els vehicles infractors, sovint perquè efectuen operacions de càrrega i descàrrega, impedeixen el correcte funcionament del servei o augmenten el risc d'accident de l'autobús per les maniobres que es veu obligat a fer per esquivar-lo.

 

ARXIVAT A:
Estats UnitsTrànsitTecnologiaTransport públic
Anar al contingut