Logo d'Apple davant la bandera europea
Logotip d'Apple davant la bandera europea

Apple, primera plataforma amenaçada per la llei de mercats digitals europea

La Comissió Europea ha anunciat una investigació en profunditat a Apple perquè les indagacions preliminars indiquen que l'empresa no compleix la nova regulació contra pràctiques monopolístiques de les plataformes

Toni Noguera MartínezActualitzat

Apple es converteix en la primera de les grans plataformes tecnològiques a ser acusada formalment de violar la nova normativa europea antimonopoli, la DMA, i a exposar-se a multes milmilionàries.

La Comissió Europea ha informat el fabricant de l'iPhone que, segons investigacions preliminars, les normes que aplica a la seva botiga d'aplicacions, l'App Store, no compleixen la regulació europea per afavorir la lliure competència.

Segons Brussel·les, Apple "impedeix que els desenvolupadors d'aplicacions puguin redirigir els seus usuaris de forma lliure a canals alternatius per a ofertes i continguts".


Europa va aprovar la Digital Markets Act (DMA) el juliol de 2022 amb l'objectiu de fer del mercat digital un lloc més just i obert a la competència tot regulant les regles de joc amb què participaven les plataformes més grans. 
 

Brussel·les va definir els criteris que converteixen les grans plataformes en línia en "guardians d'accés" a internet, és a dir, les que són prou grans per tenir una influència directa sobre com funcionen els serveis en línia i com es respecten els drets dels consumidors.

Actualment, Europa considera sis gegants tecnològics com a "guardians d'accés" de la xarxa: Alphabet (Google), Amazon, Apple, ByteDance (TikTok), Meta i Microsoft. Tots ells havien de complir la DMA a partir del 7 de març de 2024.

La vicepresidenta executiva de la Comissió Europea, Margrethe Vestager, durant la roda de premsa en què ha anunciat la primera multa de la UE a Apple
La vicepresidenta executiva de la Comissió Europea, Margrethe Vestager, durant la roda de premsa en què va anunciar la primera multa de la UE a Apple (Reuters)

La Comissió Europea ha informat Apple aquest dilluns sobre tres conjunts de termes comercials que imposa als desenvolupadors d'aplicacions per a la seva botiga i que incompleixen l'article 5, apartat 4, de la DMA, "Obligacions per als guardians d'accés":

"El guardià d'accés ha de permetre als usuaris empresarials, de manera gratuïta, comunicar i promocionar ofertes, fins i tot en diferents condicions, als usuaris finals adquirits a través del seu servei de plataforma principal o per altres canals, i subscriure contractes amb aquests usuaris finals, independentment de si, amb aquesta finalitat, utilitzen els serveis bàsics de la plataforma del gatekeeper."


És a dir, Apple hauria de facilitar que els desenvolupadors puguin oferir serveis i productes fora de l'App Store i, per tant, s'estalviïn el 30% de taxa que l'empresa de la poma es queda per cada transacció dins la seva botiga. 

Segons apunta la Comissió, cap dels termes comercials d'Apple "permet als desenvolupadors dirigir lliurement els seus clients", ni comunicar i promocionar preus o indicar les seves ofertes disponibles en canals alternatius.

En canvi, Apple només permet la "direcció dels usuaris" a través d'enllaços molt restringits que dirigeixen a la web del desenvolupador, i cobra unes comissions que van "més enllà de l'estrictament necessari". 

"Ens preocupa que el nou model de negoci d'Apple faci massa difícil que els desenvolupadors d'aplicacions funcionin com a mercats alternatius i arribin als seus usuaris finals a iOS." Margrethe Vestager, vicepresidenta executiva encarregada de la política de competència

A més a més, Apple ha establert unes noves "condicions contractuals" als desenvolupadors d'aplicacions, per tal d'adaptar-se als nous requisits establerts en la DMA, que podrien contravenir part d'aquesta nova regulació.

Per exemple, la Comissió investigarà en profunditat la "tarifa de tecnologia principal d'Apple", que obliga els desenvolupadors a pagar 0,5 cèntims d'euro per cada aplicació que els usuaris instal·lin fora de l'App Store, el recorregut que han de seguir els usuaris per instal·lar-se botigues d'aplicacions de tercers i els requisits que exigeix Apple als desenvolupadors que en volen oferir.

"El nou eslògan d'Apple hauria de ser "actua diferent". [...] Tenim raons per creure que les regles de l'AppStore no permeten que els desenvolupadors d'aplicacions es comuniquin lliurement amb els seus propis usuaris infringeix la DMA." Thierry Breton, Comissari de Mercat Interior

Apple té l'opció ara "d'exercir els seus drets de defensa", estudiar i respondre per escrit l'expedient d'investigació preliminar.

Si després d'una investigació més profunda la Comissió es referma en les seves conclusions inicials, adoptaria una "decisió d'incompliment" en un termini de 12 mesos a comptar a partir del 25 de març de 2024.

Les multes per incompliment de la DMA poden arribar al 10% dels ingressos globals anuals de l'empresa sancionada -uns 38.300 milions d'euros segons les dades de l'any passat d'Apple. Si tornés a incomplir les normes de la DMA, la sanció arribaria al 20% dels ingressos globals.

Tant Meta com Alphabet també són investigats per la Comissió Europea per sospites de pràctiques similars. 

 

ARXIVAT A:
AppleTecnologiaComissió Europea
Anar al contingut